Skip to main content
Erschienen in: Herz 3/2017

24.03.2017 | Main topic

Pocket-sized point-of-care cardiac ultrasound devices

Role in the emergency department

verfasst von: Dr. A. Colclough, Prof. P. Nihoyannopoulos

Erschienen in: Herz | Ausgabe 3/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Acute breathlessness accounts for 8% of accident and emergency attendances. Point-of-care cardiac ultrasound (US) effectively reduces time to diagnosis. Fast and practical information via pocket-sized cardiac US devices may better the diagnosis in this complex patient group.

Methods

We prospectively enrolled 40 consecutive patients presenting with shortness of breath at the emergency department (ED). Divided into two groups were all adult patients over 18 with acute breathing difficulties (triage category 1–3): 21 patients received a short focused cardiac US scan using a pocket-sized Vscan and 19 patients received no scan. Data were obtained regarding the time taken for diagnosis and treatment, patient length of stay, inpatient mortality and 30-day mortality.

Results

In the scanned group 33% of patients had significantly abnormal Vscan results that had the potential to aid diagnosis and guide management. The difference of 20 min between the means of the time to diagnosis between the groups was not significant.

Discussion

The individual knowledge of UK emergency physicians regarding basic echocardiography varies greatly. An intuitive approach following a brief tutorial on pocket-size echocardiography was shown to improve diagnostic accuracy in addition to history taking and physical examination by medical students and junior doctors with no previous exposure to echocardiography. Increasing evidence shows the feasibility and benefit of FOCUS echo in the ED and the pocket-sized devices could play a large role.

Conclusion

The Vscan is a practical, portable device that provides rapid diagnostic information. One third of patients had significant findings on the scans to possibly aid diagnosis and prevent misdiagnosis. This has the potential to reduce time to diagnosis in the ED.
Literatur
5.
Zurück zum Zitat Combes A, Mokhtari M, Couvelard A et al (2004) Clinical and autopsy diagnoses in the intensive care unit: a prospective study. Arch Intern Med 164(4):389–392CrossRefPubMed Combes A, Mokhtari M, Couvelard A et al (2004) Clinical and autopsy diagnoses in the intensive care unit: a prospective study. Arch Intern Med 164(4):389–392CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Mandavia DP, Hoffner RJ, Mahaney K, Henderson SO (2001) Bedside echocardiography by emergency physicians. Ann Emerg Med 38(4):377–382CrossRefPubMed Mandavia DP, Hoffner RJ, Mahaney K, Henderson SO (2001) Bedside echocardiography by emergency physicians. Ann Emerg Med 38(4):377–382CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Arntfield RT, Millington SJ (2012) Point of care cardiac ultrasound applications in the emergency department and intensive care unit – a review. Curr Cardiol Rev 8(2):98–108CrossRefPubMedPubMedCentral Arntfield RT, Millington SJ (2012) Point of care cardiac ultrasound applications in the emergency department and intensive care unit – a review. Curr Cardiol Rev 8(2):98–108CrossRefPubMedPubMedCentral
8.
Zurück zum Zitat Mandavia DP, Aragona J, Chan L et al (2000) Ultrasound training for emergency physicians – a prospective study. Acad Emerg Med 7(9):1008–1014CrossRefPubMed Mandavia DP, Aragona J, Chan L et al (2000) Ultrasound training for emergency physicians – a prospective study. Acad Emerg Med 7(9):1008–1014CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Labovitz AJ, Noble VE, Bierig M et al (2010) Focused cardiac ultrasound in the emergent setting: a consensus statement of the American Society of Echocardiography and American College of Emergency Physicians. J Am Soc Echocardiogr 23(12):1225–1230CrossRefPubMed Labovitz AJ, Noble VE, Bierig M et al (2010) Focused cardiac ultrasound in the emergent setting: a consensus statement of the American Society of Echocardiography and American College of Emergency Physicians. J Am Soc Echocardiogr 23(12):1225–1230CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Laursen CB, Sloth E, Lassen AT et al (2014) Point-of-care ultrasonography in patients admitted with respiratory symptoms: a single-blind, randomised controlled trial. Lancet Respir Med 2(8):638–646CrossRefPubMed Laursen CB, Sloth E, Lassen AT et al (2014) Point-of-care ultrasonography in patients admitted with respiratory symptoms: a single-blind, randomised controlled trial. Lancet Respir Med 2(8):638–646CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Sicari R, Galderisi M, Voigt JU et al (2011) The use of pocket-size imaging devices: a position statement of the European Association of Echocardiography. Eur J Echocardiogr 12(2):85–87CrossRefPubMed Sicari R, Galderisi M, Voigt JU et al (2011) The use of pocket-size imaging devices: a position statement of the European Association of Echocardiography. Eur J Echocardiogr 12(2):85–87CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Marrow J (1998) Triage and casemix in accident and emergency medicine. Eur J Emerg Med 5(1):53–58CrossRefPubMed Marrow J (1998) Triage and casemix in accident and emergency medicine. Eur J Emerg Med 5(1):53–58CrossRefPubMed
15.
16.
Zurück zum Zitat Panoulas VF, Daigeler AL, Malaweera AS (2013) Pocket-size hand-held cardiac ultrasound as an adjunct to clinical examination in the hands of medical students and junior doctors. Eur Heart J Cardiovasc Imaging 14(4):323–330CrossRefPubMed Panoulas VF, Daigeler AL, Malaweera AS (2013) Pocket-size hand-held cardiac ultrasound as an adjunct to clinical examination in the hands of medical students and junior doctors. Eur Heart J Cardiovasc Imaging 14(4):323–330CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Pocket-sized point-of-care cardiac ultrasound devices
Role in the emergency department
verfasst von
Dr. A. Colclough
Prof. P. Nihoyannopoulos
Publikationsdatum
24.03.2017
Verlag
Springer Medizin
Erschienen in
Herz / Ausgabe 3/2017
Print ISSN: 0340-9937
Elektronische ISSN: 1615-6692
DOI
https://doi.org/10.1007/s00059-016-4531-4

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2017

Herz 3/2017 Zur Ausgabe

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Medizinstudium Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Vorhofflimmern bei Jüngeren gefährlicher als gedacht

06.05.2024 Vorhofflimmern Nachrichten

Immer mehr jüngere Menschen leiden unter Vorhofflimmern. Betroffene unter 65 Jahren haben viele Risikofaktoren und ein signifikant erhöhtes Sterberisiko verglichen mit Gleichaltrigen ohne die Erkrankung.

Chronisches Koronarsyndrom: Gefahr von Hospitalisierung wegen Herzinsuffizienz

06.05.2024 Herzinsuffizienz Nachrichten

Obwohl ein rezidivierender Herzinfarkt bei chronischem Koronarsyndrom wahrscheinlich die Hauptsorge sowohl der Patienten als auch der Ärzte ist, sind andere Ereignisse womöglich gefährlicher. Laut einer französischen Studie stellt eine Hospitalisation wegen Herzinsuffizienz eine größere Gefahr dar.

Das Risiko für Vorhofflimmern in der Bevölkerung steigt

02.05.2024 Vorhofflimmern Nachrichten

Das Risiko, im Lauf des Lebens an Vorhofflimmern zu erkranken, ist in den vergangenen 20 Jahren gestiegen: Laut dänischen Zahlen wird es drei von zehn Personen treffen. Das hat Folgen weit über die Schlaganfallgefährdung hinaus.

Update Kardiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.