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Erschienen in: Die Innere Medizin 7/2023

16.06.2023 | Prädiabetes | Schwerpunkt: Fettstoffwechsel und Metabolisches Syndrom

Prädiabetes als therapeutische Herausforderung in der Inneren Medizin

verfasst von: PD Dr. med. Konstantinos Kantartzis, Andreas Fritsche, Andreas L. Birkenfeld

Erschienen in: Die Innere Medizin | Ausgabe 7/2023

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Zusammenfassung

Der Begriff Prädiabetes beschreibt einen erhöhten, jedoch noch nicht im diabetischen Bereich liegenden Nüchternblutzuckerspiegel, einen erhöhten Blutzuckerspiegel nach 120 min in einem standardmäßig mit 75 g Glukose durchgeführten oralen Glukosetoleranztest oder beides. In die Definition der American Diabetes Association fließt zusätzlich das glykierte Hämoglobin A (HbA1c) ein. Die Häufigkeit des Prädiabetes nimmt stark zu. Die Progression von einer normalen Glukosetoleranz zu einem Diabetes ist ein kontinuierlicher Vorgang. Insulinresistenz und Insulinsekretionsstörung, deren gleichzeitiges Vorliegen den manifesten Diabetes charakterisiert, sind schon im prädiabetischen Stadium vorhanden. Der Prädiabetes geht mit einem erhöhten Diabetesrisiko einher; allerdings entwickeln bei Weitem nicht alle Menschen mit Prädiabetes einen Diabetes. Dennoch bleibt allein die Feststellung eines erhöhten Diabetesrisikos insofern relevant, als sie die Ergreifung von Maßnahmen zur Diabetesprävention erfordert. Als effektivste Strategie zur Behandlung des Prädiabetes hat sich eine strukturierte Lebensstilintervention erwiesen. Um deren Effizienz zu erhöhen, sollte sie möglichst ausschließlich denjenigen Menschen zur Verfügung gestellt werden, welche die größten Chancen haben, davon zu profitieren. Dazu müssten Menschen mit Prädiabetes nach ihrem Risikoprofil stratifiziert werden. In einer Population von Menschen mit erhöhtem Diabetesrisiko (Tübinger Diabetes-Familien-Studie) wurde eine Clusteranalyse vorgenommen, die 6 Cluster/Untergruppen ergab. Darunter wurden 3 Hochrisikountergruppen identifiziert. Zwei davon zeigen eine überwiegende Insulinsekretionsstörung bzw. überwiegende Insulinresistenz und ein hohes Diabetes- und kardiovaskuläres Risiko. Die dritte Gruppe weist ein hohes Nephropathierisiko und eine hohe Mortalität, aber ein relativ betrachtet niedrigeres Diabetesrisiko auf. Einen Prädiabetes kann man insgesamt noch nicht gezielt pathophysiologisch orientiert behandeln. Die neue – auf der Pathophysiologie basierende – Einteilung des Prädiabetes eröffnet nun neue Wege für die Diabetesprävention. Aktuell laufende und zukünftige Studien sollen die Annahme bestätigen, dass die Wirksamkeit etablierter bzw. noch nicht etablierter Präventionsmaßnahmen abhängig von der jeweiligen Untergruppe ist.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat American Diabetes Association (2023) Standards of care in diabetes—2023: 2. classification and diagnosis of diabetes. Diabetes Care 46(Suppl. 1):S14–S40 American Diabetes Association (2023) Standards of care in diabetes—2023: 2. classification and diagnosis of diabetes. Diabetes Care 46(Suppl. 1):S14–S40
2.
Zurück zum Zitat Peter A, Fritsche A, Stefan N et al (2011) Diagnostic value of hemoglobin A1c for type 2 diabetes mellitus in a population at risk. Exp Clin Endocrinol Diabetes 119:234–237CrossRefPubMed Peter A, Fritsche A, Stefan N et al (2011) Diagnostic value of hemoglobin A1c for type 2 diabetes mellitus in a population at risk. Exp Clin Endocrinol Diabetes 119:234–237CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Tabák AG, Jokela M, Akbaraly TN et al (2009) Trajectories of glycaemia, insulin sensitivity, and insulin secretion before diagnosis of type 2 diabetes: an analysis from the Whitehall II study. Lancet 373:2215–2221CrossRefPubMedPubMedCentral Tabák AG, Jokela M, Akbaraly TN et al (2009) Trajectories of glycaemia, insulin sensitivity, and insulin secretion before diagnosis of type 2 diabetes: an analysis from the Whitehall II study. Lancet 373:2215–2221CrossRefPubMedPubMedCentral
5.
Zurück zum Zitat Abdul-Ghani MA, Tripathy D, Defronzo RA (2006) Contributions of beta-cell dysfunction and insulin resistance to the pathogenesis of impaired glucose tolerance and impaired fasting glucose. Diabetes Care 29:1130–1139CrossRefPubMed Abdul-Ghani MA, Tripathy D, Defronzo RA (2006) Contributions of beta-cell dysfunction and insulin resistance to the pathogenesis of impaired glucose tolerance and impaired fasting glucose. Diabetes Care 29:1130–1139CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Ferrannini E, Gastaldelli A, Iozzo P (2011) Pathophysiology of prediabetes. Med Clin North Am 95:327–339CrossRefPubMed Ferrannini E, Gastaldelli A, Iozzo P (2011) Pathophysiology of prediabetes. Med Clin North Am 95:327–339CrossRefPubMed
8.
10.
Zurück zum Zitat Fritsche A, Wagner R, Heni M et al (2021) Different effects of lifestyle intervention in high- and low-risk prediabetes: results of the randomized controlled prediabetes lifestyle intervention study (PLIS). Diabetes 70:2785–2795CrossRefPubMed Fritsche A, Wagner R, Heni M et al (2021) Different effects of lifestyle intervention in high- and low-risk prediabetes: results of the randomized controlled prediabetes lifestyle intervention study (PLIS). Diabetes 70:2785–2795CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Schulze MB, Hoffmann K, Boeing H et al (2007) An accurate risk score based on anthropometric, dietary, and lifestyle factors to predict the development of type 2 diabetes. Diabetes Care 30:510–515CrossRefPubMed Schulze MB, Hoffmann K, Boeing H et al (2007) An accurate risk score based on anthropometric, dietary, and lifestyle factors to predict the development of type 2 diabetes. Diabetes Care 30:510–515CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Huang Y, Cai X, Mai W et al (2016) Association between prediabetes and risk of cardiovascular disease and all cause mortality: systematic review and meta-analysis. BMJ 355:i5953CrossRefPubMedPubMedCentral Huang Y, Cai X, Mai W et al (2016) Association between prediabetes and risk of cardiovascular disease and all cause mortality: systematic review and meta-analysis. BMJ 355:i5953CrossRefPubMedPubMedCentral
13.
Zurück zum Zitat Gedebjerg A, Almdal TP, Berencsi K et al (2018) Prevalence of micro- and macrovascular diabetes complications at time of type 2 diabetes diagnosis and associated clinical characteristics: A cross-sectional baseline study of 6958 patients in the Danish DD2 cohort. J Diabetes Complications 32:34–40CrossRefPubMed Gedebjerg A, Almdal TP, Berencsi K et al (2018) Prevalence of micro- and macrovascular diabetes complications at time of type 2 diabetes diagnosis and associated clinical characteristics: A cross-sectional baseline study of 6958 patients in the Danish DD2 cohort. J Diabetes Complications 32:34–40CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Pankow JS, Kwan DK, Duncan BB et al (2007) Cardiometabolic risk in impaired fasting glucose and impaired glucose tolerance: the Atherosclerosis Risk in Communities Study. Diabetes Care 30:325–331CrossRefPubMed Pankow JS, Kwan DK, Duncan BB et al (2007) Cardiometabolic risk in impaired fasting glucose and impaired glucose tolerance: the Atherosclerosis Risk in Communities Study. Diabetes Care 30:325–331CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Gong Q, Zhang P, Wang J et al (2019) Morbidity and mortality after lifestyle intervention for people with impaired glucose tolerance: 30-year results of the Da Qing Diabetes Prevention Outcome Study. Lancet Diabetes Endocrinol 7:452–461CrossRefPubMedPubMedCentral Gong Q, Zhang P, Wang J et al (2019) Morbidity and mortality after lifestyle intervention for people with impaired glucose tolerance: 30-year results of the Da Qing Diabetes Prevention Outcome Study. Lancet Diabetes Endocrinol 7:452–461CrossRefPubMedPubMedCentral
17.
Zurück zum Zitat Lindstrom J, Ilanne-Parikka P, Peltonen M et al (2006) Sustained reduction in the incidence of type 2 diabetes by lifestyle intervention: follow-up of the Finnish Diabetes Prevention Study. Lancet 368:1673–1679CrossRefPubMed Lindstrom J, Ilanne-Parikka P, Peltonen M et al (2006) Sustained reduction in the incidence of type 2 diabetes by lifestyle intervention: follow-up of the Finnish Diabetes Prevention Study. Lancet 368:1673–1679CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Diabetes Prevention Program Research Group (2015) Long-term effects of lifestyle intervention or metformin on diabetes development and microvascular complications over 15-year follow-up: the Diabetes Prevention Program Outcomes Study. Lancet Diabetes Endocrinol 3:866–875CrossRefPubMedCentral Diabetes Prevention Program Research Group (2015) Long-term effects of lifestyle intervention or metformin on diabetes development and microvascular complications over 15-year follow-up: the Diabetes Prevention Program Outcomes Study. Lancet Diabetes Endocrinol 3:866–875CrossRefPubMedCentral
19.
Zurück zum Zitat American Diabetes Association (2023) Standards of care in diabetes—2023: 3. Prevention or delay of type 2 diabetes and associated comorbidities. Diabetes Care 46(Suppl. 1):S41–S48 American Diabetes Association (2023) Standards of care in diabetes—2023: 3. Prevention or delay of type 2 diabetes and associated comorbidities. Diabetes Care 46(Suppl. 1):S41–S48
20.
Zurück zum Zitat Lee CG, Heckman-Stoddard B, Dabelea D et al (2021) Effect of metformin and lifestyle interventions on mortality in the diabetes prevention program and diabetes prevention program outcomes study. Diabetes Care 44:2775–2782CrossRefPubMedPubMedCentral Lee CG, Heckman-Stoddard B, Dabelea D et al (2021) Effect of metformin and lifestyle interventions on mortality in the diabetes prevention program and diabetes prevention program outcomes study. Diabetes Care 44:2775–2782CrossRefPubMedPubMedCentral
21.
Zurück zum Zitat Spence JD, Viscoli CM, Inzucchi SE et al (2019) Pioglitazone therapy in patients with stroke and prediabetes: a post hoc analysis of the IRIS randomized clinical trial. JAMA Neurol 76:526–535CrossRefPubMedPubMedCentral Spence JD, Viscoli CM, Inzucchi SE et al (2019) Pioglitazone therapy in patients with stroke and prediabetes: a post hoc analysis of the IRIS randomized clinical trial. JAMA Neurol 76:526–535CrossRefPubMedPubMedCentral
22.
Zurück zum Zitat Le Roux CW, Astrup A, Fujioka K et al (2017) 3 years of liraglutide versus placebo for type 2 diabetes risk reduction and weight management in individuals with prediabetes: a randomised, double-blind trial. Lancet 389:1399–1409CrossRefPubMed Le Roux CW, Astrup A, Fujioka K et al (2017) 3 years of liraglutide versus placebo for type 2 diabetes risk reduction and weight management in individuals with prediabetes: a randomised, double-blind trial. Lancet 389:1399–1409CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Wilding JPH, Batterham RL, Calanna S et al (2021) Once-weekly semaglutide in adults with overweight or obesity. N Engl J Med 384:989–1002CrossRefPubMed Wilding JPH, Batterham RL, Calanna S et al (2021) Once-weekly semaglutide in adults with overweight or obesity. N Engl J Med 384:989–1002CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Jastreboff AM, Aronne LJ, Ahmad NN et al (2022) Tirzepatide once weekly for the treatment of obesity. N Engl J Med 387:205–216CrossRefPubMed Jastreboff AM, Aronne LJ, Ahmad NN et al (2022) Tirzepatide once weekly for the treatment of obesity. N Engl J Med 387:205–216CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Knowler WC, Fowler SE, Hamman RF et al (2009) 10-year follow-up of diabetes incidence and weight loss in the Diabetes Prevention Program Outcomes Study. Lancet 374:1677–1686CrossRefPubMed Knowler WC, Fowler SE, Hamman RF et al (2009) 10-year follow-up of diabetes incidence and weight loss in the Diabetes Prevention Program Outcomes Study. Lancet 374:1677–1686CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Diabetes Prevention Program Research Group (2012) The 10-year cost-effectiveness of lifestyle intervention or metformin for diabetes prevention: an intent-to-treat analysis of the DPP/DPPOS. Diabetes Care 35:723–730CrossRef Diabetes Prevention Program Research Group (2012) The 10-year cost-effectiveness of lifestyle intervention or metformin for diabetes prevention: an intent-to-treat analysis of the DPP/DPPOS. Diabetes Care 35:723–730CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Perreault L, Kahn SE, Christophi CA et al (2009) Regression from pre-diabetes to normal glucose regulation in the diabetes prevention program. Diabetes Care 32:1583–1588CrossRefPubMedPubMedCentral Perreault L, Kahn SE, Christophi CA et al (2009) Regression from pre-diabetes to normal glucose regulation in the diabetes prevention program. Diabetes Care 32:1583–1588CrossRefPubMedPubMedCentral
28.
Zurück zum Zitat Schmid V, Wagner R, Sailer C et al (2017) Non-alcoholic fatty liver disease and impaired proinsulin conversion as newly identified predictors of the long-term non-response to a lifestyle intervention for diabetes prevention: results from the TULIP study. Diabetologia 60:2341–2351CrossRefPubMed Schmid V, Wagner R, Sailer C et al (2017) Non-alcoholic fatty liver disease and impaired proinsulin conversion as newly identified predictors of the long-term non-response to a lifestyle intervention for diabetes prevention: results from the TULIP study. Diabetologia 60:2341–2351CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Stefan N, Staiger H, Wagner R et al (2015) A high-risk phenotype associates with reduced improvement in glycaemia during a lifestyle intervention in prediabetes. Diabetologia 58:2877–2884CrossRefPubMed Stefan N, Staiger H, Wagner R et al (2015) A high-risk phenotype associates with reduced improvement in glycaemia during a lifestyle intervention in prediabetes. Diabetologia 58:2877–2884CrossRefPubMed
30.
Zurück zum Zitat Ahlqvist E, Storm P, Käräjämäki A et al (2018) Novel subgroups of adult-onset diabetes and their association with outcomes: a data-driven cluster analysis of six variables. Lancet Diabetes Endocrinol 6:361–369CrossRefPubMed Ahlqvist E, Storm P, Käräjämäki A et al (2018) Novel subgroups of adult-onset diabetes and their association with outcomes: a data-driven cluster analysis of six variables. Lancet Diabetes Endocrinol 6:361–369CrossRefPubMed
31.
Zurück zum Zitat Zaharia OP, Strassburger K, Strom A et al (2019) Risk of diabetes-associated diseases in subgroups of patients with recent-onset diabetes: a 5-year follow-up study. Lancet Diabetes Endocrinol 7:684–694CrossRefPubMed Zaharia OP, Strassburger K, Strom A et al (2019) Risk of diabetes-associated diseases in subgroups of patients with recent-onset diabetes: a 5-year follow-up study. Lancet Diabetes Endocrinol 7:684–694CrossRefPubMed
32.
Zurück zum Zitat Wagner R, Heni M, Tabák AG et al (2021) Pathophysiology-based subphenotyping of individuals at elevated risk for type 2 diabetes. Nat Med 27:49–57CrossRefPubMed Wagner R, Heni M, Tabák AG et al (2021) Pathophysiology-based subphenotyping of individuals at elevated risk for type 2 diabetes. Nat Med 27:49–57CrossRefPubMed
33.
Zurück zum Zitat Wagner R, Machann J, Lehmann R et al (2012) Exercise-induced albuminuria is associated with perivascular renal sinus fat in individuals at increased risk of type 2 diabetes. Diabetologia 55:2054–2058CrossRefPubMed Wagner R, Machann J, Lehmann R et al (2012) Exercise-induced albuminuria is associated with perivascular renal sinus fat in individuals at increased risk of type 2 diabetes. Diabetologia 55:2054–2058CrossRefPubMed
34.
Zurück zum Zitat Wagner R, Heni M, Kantartzis K et al (2023) Lower hepatic fat is associated with improved insulin secretion in a high-risk prediabetes subphenotype during lifestyle intervention. Diabetes 72:362–366CrossRefPubMed Wagner R, Heni M, Kantartzis K et al (2023) Lower hepatic fat is associated with improved insulin secretion in a high-risk prediabetes subphenotype during lifestyle intervention. Diabetes 72:362–366CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Prädiabetes als therapeutische Herausforderung in der Inneren Medizin
verfasst von
PD Dr. med. Konstantinos Kantartzis
Andreas Fritsche
Andreas L. Birkenfeld
Publikationsdatum
16.06.2023
Verlag
Springer Medizin
Erschienen in
Die Innere Medizin / Ausgabe 7/2023
Print ISSN: 2731-7080
Elektronische ISSN: 2731-7099
DOI
https://doi.org/10.1007/s00108-023-01546-6

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