Skip to main content
Erschienen in: Herz 2/2019

09.10.2017 | Original articles

Vitamin D deficiency and functional response to CRT in heart failure patients

verfasst von: Associate Professor A. Separham, MD, Associate Professor L. Pourafkari, MD, FACC, Prof. B. Kazemi, MD, Y. Haghizadeh, MD, Prof. F. Akbarzadeh, MD, Prof. M. Toufan, MD, Assistant Professor H. Sate, MD, Prof. N. D. Nader, MD, PhD, FACC, FCCP

Erschienen in: Herz | Ausgabe 2/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Vitamin D deficiency has been associated with a poor outcome in patients with heart failure (HF). We examined the role of vitamin D in the response of HF patients to cardiac resynchronization therapy (CRT).

Methods

The study comprised 50 patients (30 men and 20 women) with HF undergoing CRT implantation who were prospectively enrolled. Response to CRT was defined as a combination of ≥15% reduction in left ventricular end-systolic volume (LVESV) and ≥10% improvement in the 6‑Minute Walk Test within 6 months. Patients were grouped based on their levels of vitamin D prior to CRT implantation. Clinical and echocardiographic examinations were performed prior to and 6 months after the procedure.

Results

Of the patients, 11 (22%) failed to respond to CRT; two patients died within 6 months and an additional nine patients showed no improvement in the 6‑Minute Walk Test and no reduction in their baseline LVESV. A comparison was made between 25 patients with sufficient levels of vitamin D and 25 patients with insufficient levels. Nine patients (36%) in the “insufficient” group and two patients (8%) in the “sufficient” group failed to respond to CRT implantation (p = 0.037).

Conclusion

Adequate serum concentrations of vitamin D play a significant role in improving the functional status of patients with systolic HF following CRT implantation.
Literatur
4.
Zurück zum Zitat Auricchio A, Prinzen FW (2011) Non-responders to cardiac resynchronization therapy: the magnitude of the problem and the issues. Circ J 75:521–527CrossRef Auricchio A, Prinzen FW (2011) Non-responders to cardiac resynchronization therapy: the magnitude of the problem and the issues. Circ J 75:521–527CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Qiao Q, Ding LG, Hua W, Chen KP, Wang FZ, Zhang S (2011) Potential predictors of non-response and super-response to cardiac resynchronization therapy. Chin Med J (Engl) 124:1338–1441 Qiao Q, Ding LG, Hua W, Chen KP, Wang FZ, Zhang S (2011) Potential predictors of non-response and super-response to cardiac resynchronization therapy. Chin Med J (Engl) 124:1338–1441
12.
Zurück zum Zitat Holick MF, Chen TC (2008) Vitamin D deficiency: a worldwide problem with health consequences. Am J Clin Nutr 87(4):1080S–1086SCrossRef Holick MF, Chen TC (2008) Vitamin D deficiency: a worldwide problem with health consequences. Am J Clin Nutr 87(4):1080S–1086SCrossRef
14.
20.
21.
Zurück zum Zitat Epstein AE, DiMarco JP, Ellenbogen KA et al (2013) 2012 ACCF/AHA/HRS focused update incorporated into the ACCF/AHA/HRS 2008 guidelines for device-based therapy of cardiac rhythm abnormalities: a report of the American College of Cardiology Foundation/American Heart Association Task Force on Practice Guidelines and the Heart Rhythm Society. J Am Coll Cardiol 61(3):e6–75. https://doi.org/10.1016/j.jacc.2012.11.007 CrossRefPubMed Epstein AE, DiMarco JP, Ellenbogen KA et al (2013) 2012 ACCF/AHA/HRS focused update incorporated into the ACCF/AHA/HRS 2008 guidelines for device-based therapy of cardiac rhythm abnormalities: a report of the American College of Cardiology Foundation/American Heart Association Task Force on Practice Guidelines and the Heart Rhythm Society. J Am Coll Cardiol 61(3):e6–75. https://​doi.​org/​10.​1016/​j.​jacc.​2012.​11.​007 CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Vitamin D deficiency and functional response to CRT in heart failure patients
verfasst von
Associate Professor A. Separham, MD
Associate Professor L. Pourafkari, MD, FACC
Prof. B. Kazemi, MD
Y. Haghizadeh, MD
Prof. F. Akbarzadeh, MD
Prof. M. Toufan, MD
Assistant Professor H. Sate, MD
Prof. N. D. Nader, MD, PhD, FACC, FCCP
Publikationsdatum
09.10.2017
Verlag
Springer Medizin
Erschienen in
Herz / Ausgabe 2/2019
Print ISSN: 0340-9937
Elektronische ISSN: 1615-6692
DOI
https://doi.org/10.1007/s00059-017-4630-x

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2019

Herz 2/2019 Zur Ausgabe

Nach Herzinfarkt mit Typ-1-Diabetes schlechtere Karten als mit Typ 2?

29.05.2024 Herzinfarkt Nachrichten

Bei Menschen mit Typ-2-Diabetes sind die Chancen, einen Myokardinfarkt zu überleben, in den letzten 15 Jahren deutlich gestiegen – nicht jedoch bei Betroffenen mit Typ 1.

Erhöhtes Risiko fürs Herz unter Checkpointhemmer-Therapie

28.05.2024 Nebenwirkungen der Krebstherapie Nachrichten

Kardiotoxische Nebenwirkungen einer Therapie mit Immuncheckpointhemmern mögen selten sein – wenn sie aber auftreten, wird es für Patienten oft lebensgefährlich. Voruntersuchung und Monitoring sind daher obligat.

GLP-1-Agonisten können Fortschreiten diabetischer Retinopathie begünstigen

24.05.2024 Diabetische Retinopathie Nachrichten

Möglicherweise hängt es von der Art der Diabetesmedikamente ab, wie hoch das Risiko der Betroffenen ist, dass sich sehkraftgefährdende Komplikationen verschlimmern.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Kardiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.