Skip to main content
Erschienen in: Herz 8/2013

01.12.2013 | Original article

Demographic change and its impact on the health-care budget for heart failure inpatients in Germany during 1995–2025

verfasst von: S. Schmidt, V. Hendricks, R. Griebenow, Prof. Dr. R. Riedel

Erschienen in: Herz | Ausgabe 8/2013

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Aims

Demographic change affects the health system in many countries. Heart failure is used as an example in demonstrating the effects of these changing demographics.

Methods

We analyzed trends for demographic change and their effects on heart failure and its costs over the period 1995–2025.

Results

Changing demographics are associated with higher treatment costs. The number of patients with heart failure is expected to increase by 61.8 % overall and as much as 74.6 % among the population aged over 65 years. The number of hospital admissions due to heart failure is forecast to increase to 448,752 in 2025. The cost of inpatient treatment will also rise by almost 50 % to around € 1.80 billion in 2025.

Conclusion

It is important to reduce the number of inpatient cases; this can be achieved, for example, by the implementation of adequate guideline-oriented patient-care programs, as well as patient education for the improvement of therapy adherence.
Fußnoten
1
ICD–10 is relevant for the German DRG compensation system. According to this reimbursement system, hospitals are no longer paid based on the number of treatment days. Under the earlier daily-rate system, the mentality of hospitals could easily have been“the longer the hospital treatment, the higher the compensation.” The new reimbursement system is characterized by lump sum-compensation: One hospital stay for a specified medical indication translates to a fixed treatment factor. This factor is the same for all German hospitals. This G-DRG treatment factor is multiplied by a federal state-dependent amount, which had an average value over all 16 German states of € 2,900.80 in 2009 [21], rising to € 2,947.90 in 2011 [22]. In other European countries, the DRG system is also used to regulate the reimbursement of inpatient treatments. To date, an additional 12 European countries have introduced the DRG system: Austria, England, Estonia, Finland, France, Ireland, The Netherlands, Poland, Spain, and Sweden. In 2012, Switzerland implemented a Swiss DRG system [23].
 
2
Patients with one to three comorbidities are included in this number.
 
3
CorBene is a case-management program for patients with HF. In this study, the drug treatments, costs and hospitalization and rehospitalization rates of patients enrolled in the program were compared with a control group of HF patients with heart failure not under case management.
 
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bundesinstitut für Bevölkerungsforschung (2011) Title? [Online]. URL http://www.bib- demografie.de/cln_090/nn_1651246/SharedDocs/Publikationen/DE/Download/Tabellen/02/t__02__01__bevstand__d__1960__2050,templateId=raw, property=publicationFile.pdf/t_02_01_bevstand_d_1960_2050.pdf). Zugegriffen: 26 März 2012 Bundesinstitut für Bevölkerungsforschung (2011) Title? [Online]. URL http://​www.​bib- demografie.de/cln_090/nn_1651246/SharedDocs/Publikationen/DE/Download/Tabellen/02/t__02__01__bevstand__d__1960__2050,templateId=raw, property=publicationFile.pdf/t_02_01_bevstand_d_1960_2050.pdf). Zugegriffen: 26 März 2012
2.
Zurück zum Zitat Bruckenberger E (2010) Herzbericht. Hannover Bruckenberger E (2010) Herzbericht. Hannover
3.
Zurück zum Zitat Ulrich V (2003) Demographische Effekte auf Ausgaben und Beitragssatz der GKV. Diskussionspapier 1611–3837 Ulrich V (2003) Demographische Effekte auf Ausgaben und Beitragssatz der GKV. Diskussionspapier 1611–3837
4.
Zurück zum Zitat Destatis Deutschland (o J) TITLE? [Online]. https://www.genesis.destatis.de/genesis/online;jsessionid=3520C80B48C0039161E08E4BD033E8D3.tomcat_GO_2_2?operation=abruftabelleAbrufen&selectionname=12411-005&levelindex=0&levelid=1311854442918&index=1– Bevölkerung: Deutschland, Stichtag, Altersjahre). YEAR? Zugegriffen: 26. März 2012 Destatis Deutschland (o J) TITLE? [Online]. https://​www.​genesis.​destatis.​de/​genesis/​online;jsessionid=3520C80B48C0039161E08E4BD033E8D3.tomcat_GO_2_2?operation=abruftabelleAbrufen&selectionname=12411-005&levelindex=0&levelid=1311854442918&index=1– Bevölkerung: Deutschland, Stichtag, Altersjahre). YEAR? Zugegriffen: 26. März 2012
5.
Zurück zum Zitat Bruckenberger E (2009) Herzbericht. PUBLISHER?, Hannover Bruckenberger E (2009) Herzbericht. PUBLISHER?, Hannover
6.
Zurück zum Zitat o A (2012) Bundesministerium für Gesundheit, GKV-Statistik o A (2012) Bundesministerium für Gesundheit, GKV-Statistik
7.
Zurück zum Zitat Hirth RA et al (2003) Chronic illness, treatment choice and workforce participation. Int J Health Care Finance Econ 3:167–181PubMedCrossRef Hirth RA et al (2003) Chronic illness, treatment choice and workforce participation. Int J Health Care Finance Econ 3:167–181PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat MacDonald MR et al (2008) Left ventricular systolic dysfunction and chronic heart failure. Eur Heart J 29:1224–1240PubMedCrossRef MacDonald MR et al (2008) Left ventricular systolic dysfunction and chronic heart failure. Eur Heart J 29:1224–1240PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Remme J et al (2005) Public awareness of heart failure in Europe: first results from SHAPE. Eur Heart J 26:2413–2421PubMedCrossRef Remme J et al (2005) Public awareness of heart failure in Europe: first results from SHAPE. Eur Heart J 26:2413–2421PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Cleland JG, Khand A, Clark A (2001) The heart failure epidemic: exactly how big is it? Eur Heart J 22(8):623–626PubMedCrossRef Cleland JG, Khand A, Clark A (2001) The heart failure epidemic: exactly how big is it? Eur Heart J 22(8):623–626PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Braun V et al (2001) Innovative strategy for implementing chronic heart failure guidelines among family physicians in different healthcare settings in Berlin. Eur J Heart Fail 13:93–99CrossRef Braun V et al (2001) Innovative strategy for implementing chronic heart failure guidelines among family physicians in different healthcare settings in Berlin. Eur J Heart Fail 13:93–99CrossRef
12.
13.
Zurück zum Zitat Dickstein K et al (2008) ESC guidelines for the diagnosis and treatment of acute chronic heart failure. Eur Heart J 29(19):2388–2442PubMedCrossRef Dickstein K et al (2008) ESC guidelines for the diagnosis and treatment of acute chronic heart failure. Eur Heart J 29(19):2388–2442PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Deutsche Rentenversicherung [Online]. http://www.deutsche-rentenversicherung.de Deutsche Rentenversicherung [Online]. http://​www.​deutsche-rentenversicheru​ng.​de
15.
Zurück zum Zitat Günster C, Kose J, Schmacke N (2012) Versorgungsreport 2012, Schwerpunkt: Gesundheit im Alter. Schattauer Günster C, Kose J, Schmacke N (2012) Versorgungsreport 2012, Schwerpunkt: Gesundheit im Alter. Schattauer
16.
Zurück zum Zitat Kompetenznetz Herzinsuffizienz (2011) Fact Sheet 2004. http://www.knhi.de/Kompetenznetz/Infomaterial/FactSheetHI2004.pdf. Zugegriffen: 7. Jan 2012 Kompetenznetz Herzinsuffizienz (2011) Fact Sheet 2004. http://​www.​knhi.​de/​Kompetenznetz/​Infomaterial/​FactSheetHI2004.​pdf.​ Zugegriffen: 7. Jan 2012
17.
Zurück zum Zitat Umrechnung zwischen DM und Euro [Online]. http://www.eu-info.de/euro-waehrungsunion/5007/5221/5178/. Zugegriffen: 12. Aug. 2011 Umrechnung zwischen DM und Euro [Online]. http://​www.​eu-info.​de/​euro-waehrungsunion/​5007/​5221/​5178/​.​ Zugegriffen: 12. Aug. 2011
18.
Zurück zum Zitat Online. http://drg.unimuenster.de/index.php?option=com_drgsystematik&view=DRGSystematik&Itemid=49&baserate=2800&showgrafik=0&version=GDRG2009&mdc=05. Zugegriffen: 1. Feb. 2012 Online. http://​drg.​unimuenster.​de/​index.​php?​option=​com_​drgsystematik&​view=​DRGSystematik&​Itemid=​49&​baserate=​2800&​showgrafik=​0&​version=​GDRG2009&​mdc=​05.​ Zugegriffen: 1. Feb. 2012
19.
Zurück zum Zitat InEK – Institut für das Entgeltsystem im Krankenhaus (o J) Fallpauschalen-Katalog 2009 [Online]. http://www.g-drg.de/cms/G-DRG-System_2009/Fallpauschalen-Katalog/Fallpauschalen-Katalog_2009. Zugegriffen: 15. Feb. 2012 InEK – Institut für das Entgeltsystem im Krankenhaus (o J) Fallpauschalen-Katalog 2009 [Online]. http://​www.​g-drg.​de/​cms/​G-DRG-System_​2009/​Fallpauschalen-Katalog/​Fallpauschalen-Katalog_​2009.​ Zugegriffen: 15. Feb. 2012
20.
Zurück zum Zitat AOK Bundesverband (2009) Übersicht über die 2009 Gültigen Landesbasisfallwerte in den einzelnen Bundesländern [Online]. http://www.aok-gesundheitspartner.de/imperia/md/gpp/bund/krankenhaus/budgetverhandlung/landesbasisfallwert/lbfw_2009_uebersicht.pdf. Zugegriffen: 15. März 2012 AOK Bundesverband (2009) Übersicht über die 2009 Gültigen Landesbasisfallwerte in den einzelnen Bundesländern [Online]. http://​www.​aok-gesundheitspartn​er.​de/​imperia/​md/​gpp/​bund/​krankenhaus/​budgetverhandlun​g/​landesbasisfallw​ert/​lbfw_​2009_​uebersicht.​pdf.​ Zugegriffen: 15. März 2012
21.
Zurück zum Zitat GKV-Spitzenverband (2011) Übersicht über die 2011 Gültigen Landesbasisfallwerte in den einzelnen Bundesländern [Online]. http://www.gkv-spitzenverband.de/upload/LBFW_2011_2011_07_04_16921.pdf. Zugegriffen: 15. März 2012 GKV-Spitzenverband (2011) Übersicht über die 2011 Gültigen Landesbasisfallwerte in den einzelnen Bundesländern [Online]. http://​www.​gkv-spitzenverband.​de/​upload/​LBFW_​2011_​2011_​07_​04_​16921.​pdf.​ Zugegriffen: 15. März 2012
22.
Zurück zum Zitat HOPE (2006) DRGs as a financing tool. European Hospital and Healthcare Association, Brussels HOPE (2006) DRGs as a financing tool. European Hospital and Healthcare Association, Brussels
23.
Zurück zum Zitat Kruse A (2005) Demographischer Wandel, Präventions- und Rehabilitationspotentiale, Hintergrundinformationen zu den Empfehlungen der Expertenkommission ‘Ziele in der Altenpolitik’. Bertelsmann Stiftung, Heidelberg Kruse A (2005) Demographischer Wandel, Präventions- und Rehabilitationspotentiale, Hintergrundinformationen zu den Empfehlungen der Expertenkommission ‘Ziele in der Altenpolitik’. Bertelsmann Stiftung, Heidelberg
24.
Zurück zum Zitat Peters E, Pritzjuleit R, Beske F, Katalinic A (2010) Demographischer Wandel und Krankheitshäufigkeiten. Bundesgesundheitsblatt 53:417–426CrossRef Peters E, Pritzjuleit R, Beske F, Katalinic A (2010) Demographischer Wandel und Krankheitshäufigkeiten. Bundesgesundheitsblatt 53:417–426CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Neumann T, Biermann J, Neumann A et al (2009) Herzinsuffizienz: Häufigster Grund für Krankenhauseinweisungen. Dtsch Ärztebl 106(16):269–275 Neumann T, Biermann J, Neumann A et al (2009) Herzinsuffizienz: Häufigster Grund für Krankenhauseinweisungen. Dtsch Ärztebl 106(16):269–275
26.
Zurück zum Zitat Komaja M et al (2009) Contemporary management of octogenarians hospitalised for heart failure in Europe: Euro heart survey II. Eur Heart J 30:478–486CrossRef Komaja M et al (2009) Contemporary management of octogenarians hospitalised for heart failure in Europe: Euro heart survey II. Eur Heart J 30:478–486CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Murad K, Kitzman DW (2012) Frailty and multiple comorbidities in the elderly patient with heart failure: implications for management. Heart Fail Rev 17(4–5):581–588 Murad K, Kitzman DW (2012) Frailty and multiple comorbidities in the elderly patient with heart failure: implications for management. Heart Fail Rev 17(4–5):581–588
28.
Zurück zum Zitat Braundstein J, Anderson G, Gerstenblith G et al (2003) On cardiac comorbidity increases preventable hospitalizations and mortality among medicare beneficiaries with chronic heart failure. J Am Coll Cardiol 42:7CrossRef Braundstein J, Anderson G, Gerstenblith G et al (2003) On cardiac comorbidity increases preventable hospitalizations and mortality among medicare beneficiaries with chronic heart failure. J Am Coll Cardiol 42:7CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Günster C, Klose J, Schmacke N (2012) Versorgungs-Report 2012. Schattauer, I Günster C, Klose J, Schmacke N (2012) Versorgungs-Report 2012. Schattauer, I
30.
Zurück zum Zitat Pearson T, Blair, S, Daniels S et al (2002) AHA guidelines for primary prevention of cardiovascular disease and stroke: 2002 update: consensus panel guide to comprehensive risk reduction for adult patients without coronary or other atherosclerotic vascular diseases. Circulation 106:388–391PubMedCrossRef Pearson T, Blair, S, Daniels S et al (2002) AHA guidelines for primary prevention of cardiovascular disease and stroke: 2002 update: consensus panel guide to comprehensive risk reduction for adult patients without coronary or other atherosclerotic vascular diseases. Circulation 106:388–391PubMedCrossRef
31.
Zurück zum Zitat Roccaforte R et al (2005) Effectiveness of comprehensive disease management programmes in improving clinical outcomes in heart failure patients: a meta-analysis. Eur Heart J 7(7):1133–1144CrossRef Roccaforte R et al (2005) Effectiveness of comprehensive disease management programmes in improving clinical outcomes in heart failure patients: a meta-analysis. Eur Heart J 7(7):1133–1144CrossRef
32.
Zurück zum Zitat Institut für Medizin-Ökonomie und Medizinische Versorgungsforschung (publication pending) Institut für Medizin-Ökonomie und Medizinische Versorgungsforschung (publication pending)
33.
Zurück zum Zitat Michalsen A, König G, Thimme W (1998) Preventable causative factors leading to hospital admission with decompensated heart failure. Heart 80:437–441PubMedPubMedCentral Michalsen A, König G, Thimme W (1998) Preventable causative factors leading to hospital admission with decompensated heart failure. Heart 80:437–441PubMedPubMedCentral
Metadaten
Titel
Demographic change and its impact on the health-care budget for heart failure inpatients in Germany during 1995–2025
verfasst von
S. Schmidt
V. Hendricks
R. Griebenow
Prof. Dr. R. Riedel
Publikationsdatum
01.12.2013
Verlag
Urban & Vogel
Erschienen in
Herz / Ausgabe 8/2013
Print ISSN: 0340-9937
Elektronische ISSN: 1615-6692
DOI
https://doi.org/10.1007/s00059-013-3955-3

Weitere Artikel der Ausgabe 8/2013

Herz 8/2013 Zur Ausgabe

„Jeder Fall von plötzlichem Tod muss obduziert werden!“

17.05.2024 Plötzlicher Herztod Nachrichten

Ein signifikanter Anteil der Fälle von plötzlichem Herztod ist genetisch bedingt. Um ihre Verwandten vor diesem Schicksal zu bewahren, sollten jüngere Personen, die plötzlich unerwartet versterben, ausnahmslos einer Autopsie unterzogen werden.

Hirnblutung unter DOAK und VKA ähnlich bedrohlich

17.05.2024 Direkte orale Antikoagulanzien Nachrichten

Kommt es zu einer nichttraumatischen Hirnblutung, spielt es keine große Rolle, ob die Betroffenen zuvor direkt wirksame orale Antikoagulanzien oder Marcumar bekommen haben: Die Prognose ist ähnlich schlecht.

Schlechtere Vorhofflimmern-Prognose bei kleinem linken Ventrikel

17.05.2024 Vorhofflimmern Nachrichten

Nicht nur ein vergrößerter, sondern auch ein kleiner linker Ventrikel ist bei Vorhofflimmern mit einer erhöhten Komplikationsrate assoziiert. Der Zusammenhang besteht nach Daten aus China unabhängig von anderen Risikofaktoren.

Semaglutid bei Herzinsuffizienz: Wie erklärt sich die Wirksamkeit?

17.05.2024 Herzinsuffizienz Nachrichten

Bei adipösen Patienten mit Herzinsuffizienz des HFpEF-Phänotyps ist Semaglutid von symptomatischem Nutzen. Resultiert dieser Benefit allein aus der Gewichtsreduktion oder auch aus spezifischen Effekten auf die Herzinsuffizienz-Pathogenese? Eine neue Analyse gibt Aufschluss.

Update Kardiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.