Skip to main content
Erschienen in: Herz 2/2021

17.02.2021 | Apoplex | CME

Diagnose und Therapie des akuten ischämischen Insults

verfasst von: Prof. Dr. H. C. Diener, Prof. Dr. R. Wachter

Erschienen in: Herz | Ausgabe 2/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Zusammenfassung

Beim Schlaganfall wird zwischen der transitorischen ischämischen Attacke (TIA), dem manifesten ischämischen Infarkt und zerebralen Blutungen unterschieden. Die zerebrale Ischämie kann bedingt sein durch Makroangiopathie, zerebrale Mikroangiopathie, embolische Ursachen oder seltene Ursachen bzw. Schlaganfälle ungeklärter Ätiologie. Die Akutdiagnostik umfasst den neurologischen Befund, Computer- (CT) und/oder Magnetresonanztomographie (MRT) mit Angiographie, Elektrokardiogramm (EKG) und Labordiagnostik. Die Basistherapie von Patienten mit TIA oder akutem ischämischen Infarkt erfolgt auf der Stroke Unit und umfasst die Überwachung der Atem- und der Herzfunktion, die Behandlung einer potenziellen Herzinsuffizienz, die Erfassung von Schluckstörungen, eine Thromboembolieprophylaxe, die Kontrolle von Blutdruck und erhöhten Blutzuckerwerten sowie die Senkung einer erhöhten Körpertemperatur. Bei Patienten mit kardioembolischen Infarkten wird in Abhängigkeit von der Schwere des Schlaganfalls und der Größe in der Bildgebung eine orale Antikoagulation begonnen.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Amarenco P (2020) Transient ischemic attack. N Engl J Med 382:1933–1941CrossRef Amarenco P (2020) Transient ischemic attack. N Engl J Med 382:1933–1941CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Adams HP Jr., Bendixen BH, Kappelle LJ et al (1993) Classification of subtype of acute ischemic stroke. Definitions for use in a multicenter clinical trial. TOAST. Trial of Org 10172 in acute stroke treatment. Stroke 24:35–41CrossRef Adams HP Jr., Bendixen BH, Kappelle LJ et al (1993) Classification of subtype of acute ischemic stroke. Definitions for use in a multicenter clinical trial. TOAST. Trial of Org 10172 in acute stroke treatment. Stroke 24:35–41CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Hart RG, Diener HC, Coutts SB et al (2014) Embolic strokes of undetermined source: the case for a new clinical construct. Lancet Neurol 13:429–438CrossRef Hart RG, Diener HC, Coutts SB et al (2014) Embolic strokes of undetermined source: the case for a new clinical construct. Lancet Neurol 13:429–438CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Uphaus T, Grings A, Gröschel S et al (2017) Automatic detection of paroxysmal atrial fibrillation in patients with ischaemic stroke: better than routine diagnostic workup? Eur J Neurol 24:990–994CrossRef Uphaus T, Grings A, Gröschel S et al (2017) Automatic detection of paroxysmal atrial fibrillation in patients with ischaemic stroke: better than routine diagnostic workup? Eur J Neurol 24:990–994CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Gladstone DJ, Spring M, Dorian P et al (2014) Atrial fibrillation in patients with cryptogenic stroke. N Engl J Med 370:2467–2477CrossRef Gladstone DJ, Spring M, Dorian P et al (2014) Atrial fibrillation in patients with cryptogenic stroke. N Engl J Med 370:2467–2477CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Wachter R, Groschel K, Gelbrich G et al (2017) Holter-electrocardiogram-monitoring in patients with acute ischaemic stroke (Find-AFRANDOMISED): an open-label randomised controlled trial. Lancet Neurol 16:282–290CrossRef Wachter R, Groschel K, Gelbrich G et al (2017) Holter-electrocardiogram-monitoring in patients with acute ischaemic stroke (Find-AFRANDOMISED): an open-label randomised controlled trial. Lancet Neurol 16:282–290CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Sanna T, Diener HC, Passman RS et al (2014) Cryptogenic stroke and underlying atrial fibrillation. N Engl J Med 370:2478–2486CrossRef Sanna T, Diener HC, Passman RS et al (2014) Cryptogenic stroke and underlying atrial fibrillation. N Engl J Med 370:2478–2486CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Nimptsch U, Mansky T (2014) Stroke unit care and trends of in-hospital mortality for stroke in Germany 2005–2010. Int J Stroke 9:260–265CrossRef Nimptsch U, Mansky T (2014) Stroke unit care and trends of in-hospital mortality for stroke in Germany 2005–2010. Int J Stroke 9:260–265CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Roffe C, Nevatte T, Sim J et al (2017) Effect of routine low-dose oxygen supplementation on death and disability in adults with acute stroke: the stroke oxygen study randomized clinical trial. JAMA 318:1125–1135CrossRef Roffe C, Nevatte T, Sim J et al (2017) Effect of routine low-dose oxygen supplementation on death and disability in adults with acute stroke: the stroke oxygen study randomized clinical trial. JAMA 318:1125–1135CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Martino R, Foley N, Bhogal S et al (2005) Dysphagia after stroke: incidence, diagnosis, and pulmonary complications. Stroke 36:2756–2763CrossRef Martino R, Foley N, Bhogal S et al (2005) Dysphagia after stroke: incidence, diagnosis, and pulmonary complications. Stroke 36:2756–2763CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Dennis MS, Lewis SC, Warlow C (2005) Effect of timing and method of enteral tube feeding for dysphagic stroke patients (FOOD): a multicentre randomised controlled trial. Lancet 365:764–772CrossRef Dennis MS, Lewis SC, Warlow C (2005) Effect of timing and method of enteral tube feeding for dysphagic stroke patients (FOOD): a multicentre randomised controlled trial. Lancet 365:764–772CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Dennis M, Sandercock PA, Reid J et al (2009) Effectiveness of thigh-length graduated compression stockings to reduce the risk of deep vein thrombosis after stroke (CLOTS trial 1): a multicentre, randomised controlled trial. Lancet 373:1958–1965CrossRef Dennis M, Sandercock PA, Reid J et al (2009) Effectiveness of thigh-length graduated compression stockings to reduce the risk of deep vein thrombosis after stroke (CLOTS trial 1): a multicentre, randomised controlled trial. Lancet 373:1958–1965CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Clots Trials Collaboration, Dennis M, Sandercock P et al (2013) Effectiveness of intermittent pneumatic compression in reduction of risk of deep vein thrombosis in patients who have had a stroke (CLOTS 3): a multicentre randomised controlled trial. Lancet 382:516–524CrossRef Clots Trials Collaboration, Dennis M, Sandercock P et al (2013) Effectiveness of intermittent pneumatic compression in reduction of risk of deep vein thrombosis in patients who have had a stroke (CLOTS 3): a multicentre randomised controlled trial. Lancet 382:516–524CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Bath PM, Krishnan K (2014) Interventions for deliberately altering blood pressure in acute stroke. Cochrane Database Syst Rev 10:CD39 Bath PM, Krishnan K (2014) Interventions for deliberately altering blood pressure in acute stroke. Cochrane Database Syst Rev 10:CD39
17.
Zurück zum Zitat Enos Trial Investigators, Bath PM, Woodhouse L et al (2015) Efficacy of nitric oxide, with or without continuing antihypertensive treatment, for management of high blood pressure in acute stroke (ENOS): a partial-factorial randomised controlled trial. Lancet 385:617–628CrossRef Enos Trial Investigators, Bath PM, Woodhouse L et al (2015) Efficacy of nitric oxide, with or without continuing antihypertensive treatment, for management of high blood pressure in acute stroke (ENOS): a partial-factorial randomised controlled trial. Lancet 385:617–628CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Sandset EC, Bath PM, Boysen G et al (2011) The angiotensin-receptor blocker candesartan for treatment of acute stroke (SCAST): a randomised, placebo-controlled, double-blind trial. Lancet 377:741–750CrossRef Sandset EC, Bath PM, Boysen G et al (2011) The angiotensin-receptor blocker candesartan for treatment of acute stroke (SCAST): a randomised, placebo-controlled, double-blind trial. Lancet 377:741–750CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Anderson CS, Huang Y, Lindley RI et al (2019) Intensive blood pressure reduction with intravenous thrombolysis therapy for acute ischaemic stroke (ENCHANTED): an international, randomised, open-label, blinded-endpoint, phase 3 trial. Lancet 393:877–888CrossRef Anderson CS, Huang Y, Lindley RI et al (2019) Intensive blood pressure reduction with intravenous thrombolysis therapy for acute ischaemic stroke (ENCHANTED): an international, randomised, open-label, blinded-endpoint, phase 3 trial. Lancet 393:877–888CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Right‑2 Investigators (2019) Prehospital transdermal glyceryl trinitrate in patients with ultra-acute presumed stroke (RIGHT-2): an ambulance-based, randomised, sham-controlled, blinded, phase 3 trial. Lancet 393:1009–1020CrossRef Right‑2 Investigators (2019) Prehospital transdermal glyceryl trinitrate in patients with ultra-acute presumed stroke (RIGHT-2): an ambulance-based, randomised, sham-controlled, blinded, phase 3 trial. Lancet 393:1009–1020CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Johnston KC, Bruno A, Pauls Q et al (2019) Intensive vs standard treatment of hyperglycemia and functional outcome in patients with acute ischemic stroke: the SHINE randomized clinical trial. JAMA 322:326–335CrossRef Johnston KC, Bruno A, Pauls Q et al (2019) Intensive vs standard treatment of hyperglycemia and functional outcome in patients with acute ischemic stroke: the SHINE randomized clinical trial. JAMA 322:326–335CrossRef
22.
Zurück zum Zitat den Hertog HM, van der Worp HB, van Gemert HM et al (2009) The paracetamol (acetaminophen) in stroke (PAIS) trial: a multicentre, randomised, placebo-controlled, phase III trial. Lancet Neurol 8:434–440CrossRef den Hertog HM, van der Worp HB, van Gemert HM et al (2009) The paracetamol (acetaminophen) in stroke (PAIS) trial: a multicentre, randomised, placebo-controlled, phase III trial. Lancet Neurol 8:434–440CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Westendorp WF, Vermeij JD, Zock E et al (2015) The preventive antibiotics in stroke study (PASS): a pragmatic randomised open-label masked endpoint clinical trial. Lancet 385:1519–1526CrossRef Westendorp WF, Vermeij JD, Zock E et al (2015) The preventive antibiotics in stroke study (PASS): a pragmatic randomised open-label masked endpoint clinical trial. Lancet 385:1519–1526CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Emberson J, Lees KR, Lyden P et al (2014) Effect of treatment delay, age, and stroke severity on the effects of intravenous thrombolysis with alteplase for acute ischaemic stroke: a meta-analysis of individual patient data from randomised trials. Lancet 384:1929–1935CrossRef Emberson J, Lees KR, Lyden P et al (2014) Effect of treatment delay, age, and stroke severity on the effects of intravenous thrombolysis with alteplase for acute ischaemic stroke: a meta-analysis of individual patient data from randomised trials. Lancet 384:1929–1935CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Campbell BCV, Ma H, Ringleb PA et al (2019) Extending thrombolysis to 4.5–9 h and wake-up stroke using perfusion imaging: a systematic review and meta-analysis of individual patient data. Lancet 394:139–147CrossRef Campbell BCV, Ma H, Ringleb PA et al (2019) Extending thrombolysis to 4.5–9 h and wake-up stroke using perfusion imaging: a systematic review and meta-analysis of individual patient data. Lancet 394:139–147CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Thomalla G, Simonsen CZ, Boutitie F et al (2018) MRI-guided thrombolysis for stroke with unknown time of onset. N Engl J Med 379:611–622CrossRef Thomalla G, Simonsen CZ, Boutitie F et al (2018) MRI-guided thrombolysis for stroke with unknown time of onset. N Engl J Med 379:611–622CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Aguiar De Sousa D, von Martial R, Abilleira S et al (2019) Access to and delivery of acute ischaemic stroke treatments: a survey of national scientific societies and stroke experts in 44 European countries. Eur Stroke J 4:13–28CrossRef Aguiar De Sousa D, von Martial R, Abilleira S et al (2019) Access to and delivery of acute ischaemic stroke treatments: a survey of national scientific societies and stroke experts in 44 European countries. Eur Stroke J 4:13–28CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Goyal M, Menon BK, van Zwam WH et al (2016) Endovascular thrombectomy after large-vessel ischaemic stroke: a meta-analysis of individual patient data from five randomised trials. Lancet 387:1723–1731CrossRef Goyal M, Menon BK, van Zwam WH et al (2016) Endovascular thrombectomy after large-vessel ischaemic stroke: a meta-analysis of individual patient data from five randomised trials. Lancet 387:1723–1731CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Lin Y, Schulze V, Brockmeyer M et al (2019) Endovascular thrombectomy as a means to improve survival in acute ischemic stroke: a meta-analysis. JAMA Neurol 76:850–854CrossRef Lin Y, Schulze V, Brockmeyer M et al (2019) Endovascular thrombectomy as a means to improve survival in acute ischemic stroke: a meta-analysis. JAMA Neurol 76:850–854CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Back L, Nagaraja V, Kapur A et al (2015) Role of decompressive hemicraniectomy in extensive middle cerebral artery strokes: a meta-analysis of randomised trials. Intern Med J 45:711–717CrossRef Back L, Nagaraja V, Kapur A et al (2015) Role of decompressive hemicraniectomy in extensive middle cerebral artery strokes: a meta-analysis of randomised trials. Intern Med J 45:711–717CrossRef
31.
Zurück zum Zitat Whiteley WN, Adams HP Jr., Bath PM et al (2013) Targeted use of heparin, heparinoids, or low-molecular-weight heparin to improve outcome after acute ischaemic stroke: an individual patient data meta-analysis of randomised controlled trials. Lancet Neurol 12:539–545CrossRef Whiteley WN, Adams HP Jr., Bath PM et al (2013) Targeted use of heparin, heparinoids, or low-molecular-weight heparin to improve outcome after acute ischaemic stroke: an individual patient data meta-analysis of randomised controlled trials. Lancet Neurol 12:539–545CrossRef
32.
Zurück zum Zitat Rothwell PM, Algra A, Chen Z et al (2016) Effects of aspirin on risk and severity of early recurrent stroke after transient ischaemic attack and ischaemic stroke: time-course analysis of randomised trials. Lancet 388:365–375CrossRef Rothwell PM, Algra A, Chen Z et al (2016) Effects of aspirin on risk and severity of early recurrent stroke after transient ischaemic attack and ischaemic stroke: time-course analysis of randomised trials. Lancet 388:365–375CrossRef
33.
Zurück zum Zitat Johnston SC, Easton JD, Farrant M et al (2018) Clopidogrel and aspirin in acute ischemic stroke and high-risk TIA. N Engl J Med 379:215–225CrossRef Johnston SC, Easton JD, Farrant M et al (2018) Clopidogrel and aspirin in acute ischemic stroke and high-risk TIA. N Engl J Med 379:215–225CrossRef
34.
Zurück zum Zitat Johnston SC, Amarenco P, Denison H et al (2020) Ticagrelor and aspirin or aspirin alone in acute ischemic stroke or TIA. N Engl J Med 383:207–217CrossRef Johnston SC, Amarenco P, Denison H et al (2020) Ticagrelor and aspirin or aspirin alone in acute ischemic stroke or TIA. N Engl J Med 383:207–217CrossRef
35.
Zurück zum Zitat Homma S, Thompson JL, Pullicino PM et al (2012) Warfarin and aspirin in patients with heart failure and sinus rhythm. N Engl J Med 366:1859–1869CrossRef Homma S, Thompson JL, Pullicino PM et al (2012) Warfarin and aspirin in patients with heart failure and sinus rhythm. N Engl J Med 366:1859–1869CrossRef
36.
Zurück zum Zitat Amarenco P, Davis S, Jones EF et al (2014) Clopidogrel plus aspirin versus warfarin in patients with stroke and aortic arch plaques. Stroke 45:1248–1257CrossRef Amarenco P, Davis S, Jones EF et al (2014) Clopidogrel plus aspirin versus warfarin in patients with stroke and aortic arch plaques. Stroke 45:1248–1257CrossRef
37.
Zurück zum Zitat Ntaios G, Papavasileiou V, Diener HC et al (2017) Nonvitamin-K-antagonist oral anticoagulants versus warfarin in patients with atrial fibrillation and previous stroke or transient ischemic attack: an updated systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Int J Stroke 12:589–596CrossRef Ntaios G, Papavasileiou V, Diener HC et al (2017) Nonvitamin-K-antagonist oral anticoagulants versus warfarin in patients with atrial fibrillation and previous stroke or transient ischemic attack: an updated systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Int J Stroke 12:589–596CrossRef
Metadaten
Titel
Diagnose und Therapie des akuten ischämischen Insults
verfasst von
Prof. Dr. H. C. Diener
Prof. Dr. R. Wachter
Publikationsdatum
17.02.2021

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2021

Herz 2/2021 Zur Ausgabe

„Jeder Fall von plötzlichem Tod muss obduziert werden!“

17.05.2024 Plötzlicher Herztod Nachrichten

Ein signifikanter Anteil der Fälle von plötzlichem Herztod ist genetisch bedingt. Um ihre Verwandten vor diesem Schicksal zu bewahren, sollten jüngere Personen, die plötzlich unerwartet versterben, ausnahmslos einer Autopsie unterzogen werden.

Hirnblutung unter DOAK und VKA ähnlich bedrohlich

17.05.2024 Direkte orale Antikoagulanzien Nachrichten

Kommt es zu einer nichttraumatischen Hirnblutung, spielt es keine große Rolle, ob die Betroffenen zuvor direkt wirksame orale Antikoagulanzien oder Marcumar bekommen haben: Die Prognose ist ähnlich schlecht.

Schlechtere Vorhofflimmern-Prognose bei kleinem linken Ventrikel

17.05.2024 Vorhofflimmern Nachrichten

Nicht nur ein vergrößerter, sondern auch ein kleiner linker Ventrikel ist bei Vorhofflimmern mit einer erhöhten Komplikationsrate assoziiert. Der Zusammenhang besteht nach Daten aus China unabhängig von anderen Risikofaktoren.

Semaglutid bei Herzinsuffizienz: Wie erklärt sich die Wirksamkeit?

17.05.2024 Herzinsuffizienz Nachrichten

Bei adipösen Patienten mit Herzinsuffizienz des HFpEF-Phänotyps ist Semaglutid von symptomatischem Nutzen. Resultiert dieser Benefit allein aus der Gewichtsreduktion oder auch aus spezifischen Effekten auf die Herzinsuffizienz-Pathogenese? Eine neue Analyse gibt Aufschluss.

Update Kardiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.