Skip to main content
Erschienen in: European Spine Journal 7/2023

28.04.2023 | Original Article

Quantile regression-based prediction of intraoperative blood loss in patients with spinal metastases: model development and validation

verfasst von: Jikai Li, Jingyu Zhang, Xiaozhao Zhang, Dengxing Lun, Ruifeng Li, Rongxing Ma, Yongcheng Hu

Erschienen in: European Spine Journal | Ausgabe 7/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To develop and evaluate a quantile regression-based blood loss prediction model for open surgery of spinal metastases.

Methods

This was a multicenter retrospective cohort study. Over a 11-year period, patients underwent open surgery for spinal metastases at 6 different institutions were reviewed. The outcome measure is intraoperative blood loss (in mL). The effects of baseline, histology of primary tumor and surgical procedure on blood loss were evaluated by univariate and multivariate analysis to determine the predictors. Multivariate ordinary least squares (OLS) regression and 0.75 quantile regression were used to establish two prediction models. The performance of the two models was evaluated in the training set and the test set, respectively.

Results

528 patients were included in this study. Mean age was 57.6 ± 11.2 years, with a range of 20–86 years. Mean blood loss was 1280.1 ± 1181.6 mL, with a range of 10 ~ 10,000 mL. Body mass index (BMI), tumor vascularization, surgical site, surgical extent, total en bloc spondylectomy and microwave ablation use were significant predictors of intraoperative blood loss. Hypervascular tumor, higher BMI, and broader surgical extent were related with massive blood loss. Microwave ablation is more beneficial in surgery with substantial blood loss. Compared to the OLS regression model, the 0.75 quantile regression model may decrease blood loss underestimate.

Conclusion

In this study, we developed and evaluated a prediction model for blood loss in open surgery for spinal metastases based on 0.75 quantile regression, which may minimize blood loss underestimate.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Wright E, Ricciardi F, Arts M, Buchowski JM, Chung CK, Coppes M, Crockard A, Depreitere B, Fehlings M, Kawahara N, Lee CS, Leung Y, Martin-Benlloch A, Massicotte E, Mazel C, Oner C, Peul W, Quraishi N, Tokuhashi Y, Tomita K, Ulbricht C, Verlaan JJ, Wang M, Choi D (2018) Metastatic spine tumor epidemiology: comparison of trends in surgery across two decades and three continents. World Neurosurg 114:e809–e817. https://doi.org/10.1016/j.wneu.2018.03.091CrossRefPubMed Wright E, Ricciardi F, Arts M, Buchowski JM, Chung CK, Coppes M, Crockard A, Depreitere B, Fehlings M, Kawahara N, Lee CS, Leung Y, Martin-Benlloch A, Massicotte E, Mazel C, Oner C, Peul W, Quraishi N, Tokuhashi Y, Tomita K, Ulbricht C, Verlaan JJ, Wang M, Choi D (2018) Metastatic spine tumor epidemiology: comparison of trends in surgery across two decades and three continents. World Neurosurg 114:e809–e817. https://​doi.​org/​10.​1016/​j.​wneu.​2018.​03.​091CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Elsamadicy AA, Adil SM, Charalambous L, Drysdale N, Koo AB, Lee M, Kundishora AJ, Camara-Quintana J, Kolb L, Laurans M, Abbed K, Karikari IO (2020) Independent association between type of intraoperative blood transfusion and postoperative delirium after complex spinal fusion for adult deformity correction. Spine Phila Pa 45:268–274. https://doi.org/10.1097/brs.0000000000003260CrossRef Elsamadicy AA, Adil SM, Charalambous L, Drysdale N, Koo AB, Lee M, Kundishora AJ, Camara-Quintana J, Kolb L, Laurans M, Abbed K, Karikari IO (2020) Independent association between type of intraoperative blood transfusion and postoperative delirium after complex spinal fusion for adult deformity correction. Spine Phila Pa 45:268–274. https://​doi.​org/​10.​1097/​brs.​0000000000003260​CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Aoude A, Nooh A, Fortin M, Aldebeyan S, Jarzem P, Ouellet J, Weber MH (2016) Incidence, predictors, and postoperative complications of blood transfusion in thoracic and lumbar fusion surgery: an analysis of 13,695 patients from the American college of surgeons national surgical quality improvement program database. Global Spine J 6:756–764. https://doi.org/10.1055/s-0036-1580736CrossRefPubMedPubMedCentral Aoude A, Nooh A, Fortin M, Aldebeyan S, Jarzem P, Ouellet J, Weber MH (2016) Incidence, predictors, and postoperative complications of blood transfusion in thoracic and lumbar fusion surgery: an analysis of 13,695 patients from the American college of surgeons national surgical quality improvement program database. Global Spine J 6:756–764. https://​doi.​org/​10.​1055/​s-0036-1580736CrossRefPubMedPubMedCentral
16.
Zurück zum Zitat Stock J, Watson M (2011) Introduction to econometrics (3rd edition). Addison Wesley Longman Stock J, Watson M (2011) Introduction to econometrics (3rd edition). Addison Wesley Longman
17.
Zurück zum Zitat Hao L, Naiman D (2007) Quantile regression Hao L, Naiman D (2007) Quantile regression
31.
Zurück zum Zitat Mazura JC, Karimi S, Pauliah M, Banihashemi MA, Gobin YP, Bilsky MH, Patsalides A (2014) Dynamic contrast-enhanced magnetic resonance perfusion compared with digital subtraction angiography for the evaluation of extradural spinal metastases: a pilot study. Spine Phila Pa 1976 39:950–954. https://doi.org/10.1097/brs.0000000000000409CrossRef Mazura JC, Karimi S, Pauliah M, Banihashemi MA, Gobin YP, Bilsky MH, Patsalides A (2014) Dynamic contrast-enhanced magnetic resonance perfusion compared with digital subtraction angiography for the evaluation of extradural spinal metastases: a pilot study. Spine Phila Pa 1976 39:950–954. https://​doi.​org/​10.​1097/​brs.​0000000000000409​CrossRef
36.
Zurück zum Zitat Wei X, Chen B, Nan L, Shi Y, Wu WW, Ma Y, Hou S (2017) Open microwave ablation in the treatment of spinal metastasis: Preliminary experience. Biomed Res India 28:261–267 Wei X, Chen B, Nan L, Shi Y, Wu WW, Ma Y, Hou S (2017) Open microwave ablation in the treatment of spinal metastasis: Preliminary experience. Biomed Res India 28:261–267
Metadaten
Titel
Quantile regression-based prediction of intraoperative blood loss in patients with spinal metastases: model development and validation
verfasst von
Jikai Li
Jingyu Zhang
Xiaozhao Zhang
Dengxing Lun
Ruifeng Li
Rongxing Ma
Yongcheng Hu
Publikationsdatum
28.04.2023
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Spine Journal / Ausgabe 7/2023
Print ISSN: 0940-6719
Elektronische ISSN: 1432-0932
DOI
https://doi.org/10.1007/s00586-023-07653-0

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2023

European Spine Journal 7/2023 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Knie-TEP: Kein Vorteil durch antibiotikahaltigen Knochenzement

29.05.2024 Periprothetische Infektionen Nachrichten

Zur Zementierung einer Knie-TEP wird in Deutschland zu über 98% Knochenzement verwendet, der mit einem Antibiotikum beladen ist. Ob er wirklich besser ist als Zement ohne Antibiotikum, kann laut Registerdaten bezweifelt werden.

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.