Skip to main content
Erschienen in: The International Journal of Cardiovascular Imaging 1/2024

02.01.2024 | Editorial

Note from Christoph Gräni, the new editor-in-chief of the international journal of cardiovascular imaging

verfasst von: Christoph Gräni

Erschienen in: The International Journal of Cardiovascular Imaging | Ausgabe 1/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

It is a great honor and privilege to be announced as the new Editor-in-Chief of The International Journal of Cardiovascular Imaging. Cardiovascular imaging is an interdisciplinary, cross-sectional field and encompasses a wide range of techniques, including echocardiography, cardiovascular computed tomography, cardiovascular magnetic resonance, nuclear cardiology, X-ray angiography, and intravascular imaging. In the past, when mono-modality approaches led to competition among techniques and departments, today, we are aiming for a “patient-centered” multimodality imaging approach that guides the selection of either a single or a combination of different cardiovascular imaging modalities based on the specific clinical question to address it (Fig. 1). Cardiovascular imaging has evolved beyond being merely a diagnostic tool; it now stands as a fundamental element in different aspects of the care of all cardiovascular patients. This includes, but is not limited to, areas such as coronary artery disease, preventive cardiology, heart failure, congenital heart disease, structural heart disease, valvular heart disease, patients with rhythm disorders, cardiomyopathies and vascular disease. Its pivotal role encompasses risk assessment, treatment planning, guiding during interventions, and monitoring of treatment success (Fig. 2). With my experience as a cardiologist and the director of multimodality cardiac imaging at the University Hospital Bern in Switzerland, where I am responsible for echocardiography, cardiac computed tomography, cardiac magnetic resonance, and nuclear cardiology, working closely with the departments of radiology and nuclear medicine, I am committed to continuing my mission of enhancing the accessibility of cardiovascular imaging for all cardiovascular caregivers and furthering its integration into clinical practice. Therefore, the target audience of the journal extends beyond cardiovascular imagers in cardiology, radiology, and nuclear medicine and includes professionals from all allied disciplines that utilize imaging, such as general cardiologists, interventional cardiologists, heart failure specialists, electrophysiologists, preventive cardiologists, and cardiovascular surgeons.
Metadaten
Titel
Note from Christoph Gräni, the new editor-in-chief of the international journal of cardiovascular imaging
verfasst von
Christoph Gräni
Publikationsdatum
02.01.2024
Verlag
Springer Netherlands
Erschienen in
The International Journal of Cardiovascular Imaging / Ausgabe 1/2024
Print ISSN: 1569-5794
Elektronische ISSN: 1875-8312
DOI
https://doi.org/10.1007/s10554-023-03037-z

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2024

The International Journal of Cardiovascular Imaging 1/2024 Zur Ausgabe

Nach Herzinfarkt mit Typ-1-Diabetes schlechtere Karten als mit Typ 2?

29.05.2024 Herzinfarkt Nachrichten

Bei Menschen mit Typ-2-Diabetes sind die Chancen, einen Myokardinfarkt zu überleben, in den letzten 15 Jahren deutlich gestiegen – nicht jedoch bei Betroffenen mit Typ 1.

Erhöhtes Risiko fürs Herz unter Checkpointhemmer-Therapie

28.05.2024 Nebenwirkungen der Krebstherapie Nachrichten

Kardiotoxische Nebenwirkungen einer Therapie mit Immuncheckpointhemmern mögen selten sein – wenn sie aber auftreten, wird es für Patienten oft lebensgefährlich. Voruntersuchung und Monitoring sind daher obligat.

GLP-1-Agonisten können Fortschreiten diabetischer Retinopathie begünstigen

24.05.2024 Diabetische Retinopathie Nachrichten

Möglicherweise hängt es von der Art der Diabetesmedikamente ab, wie hoch das Risiko der Betroffenen ist, dass sich sehkraftgefährdende Komplikationen verschlimmern.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Kardiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.