Skip to main content
Erschienen in: Herz 1/2015

01.03.2015 | Case study

Never too old for a change

ECG in a nonagenarian with apical hypertrophic cardiomyopathy, aneurysm, and encephalomyopathy

verfasst von: Prof. Dr. C. Stöllberger, T. Yoshida, J. Finsterer

Erschienen in: Herz | Sonderheft 1/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

In 2004, a Caucasian 84-year-old female patient with a history of anginal chest pain and palpitations lasting many years was admitted because of increasing general weakness. Twelve-lead electrocardiography (ECG) showed sinus rhythm, ventricular ectopic beats, a positive Sokolow–Lyon index, ST depression, and negative T waves in leads I, II, aVL, and V3 through V6 (Fig. 1). Coronary angiography was normal. Echocardiography showed an ejection fraction of 80 %. The left ventricular wall measured 15 mm at its basal portion and increased in thickness toward the apical region. Cardiac magnetic resonance imaging (cMRI) confirmed the diagnosis of asymmetrical apical hypertrophic cardiomyopathy (ahCMP) and showed a small left ventricular apical aneurysm with a wall thickness of only 3 mm (Fig. 2). Subsequently, 24-h ECG monitoring recorded 18,387 monomorphic ventricular ectopic beats, several couplets, 5,302 supraventricular ectopic beats, and 23 supraventricular runs. Because of the clinical symptoms and the documented arrhythmia, a therapy with bisoprolol was initiated, starting with 1.25 mg/b.i.d. Clinical neurologic examination revealed disorientation, bradyphrenia, mild hypomimia, dysarthria, a positive palmomental reflex, positive snout reflex, bilateral ptosis, upward-gaze weakness, bilateral dysmetria, bradykinesia, mild, predominantly distal weakness on the upper limbs and predominantly proximal weakness on the lower limbs, generalized wasting, rigor on the upper limbs, fasciculations, stocking-type sensory disturbances, reduced patella tendon reflexes, absent Achilles tendon reflexes, positive pyramidal signs, contractures of the ankles and ataxic stance, and ataxic, short-stepped gait [1]. …
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Finsterer J, Kopsa W, Stöllberger C (2007) Apical hypertrophic cardiomyopathy in encephalomyopathy. J Cardiovasc Med 8:1069–1072CrossRef Finsterer J, Kopsa W, Stöllberger C (2007) Apical hypertrophic cardiomyopathy in encephalomyopathy. J Cardiovasc Med 8:1069–1072CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Maron MS, Finley JJ, Bos JM, Hauser TH et al (2008) Prevalence, clinical significance, and natural history of left ventricular apical aneurysms in hypertrophic cardiomyopathy. Circulation 118:1541–1549CrossRefPubMed Maron MS, Finley JJ, Bos JM, Hauser TH et al (2008) Prevalence, clinical significance, and natural history of left ventricular apical aneurysms in hypertrophic cardiomyopathy. Circulation 118:1541–1549CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Koga Y, Katoh A, Matsuyama K et al (1995) Disappearance of giant negative T waves in patients with the Japanese form of apical hypertrophy. J Am Coll Cardiol 26:1672–1678CrossRefPubMed Koga Y, Katoh A, Matsuyama K et al (1995) Disappearance of giant negative T waves in patients with the Japanese form of apical hypertrophy. J Am Coll Cardiol 26:1672–1678CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Madias JE (2013) Electrocardiogram in apical hypertrophic cardiomyopathy with a speculation as to the mechanism of its features. Neth Heart J 21:268–271CrossRefPubMedCentralPubMed Madias JE (2013) Electrocardiogram in apical hypertrophic cardiomyopathy with a speculation as to the mechanism of its features. Neth Heart J 21:268–271CrossRefPubMedCentralPubMed
Metadaten
Titel
Never too old for a change
ECG in a nonagenarian with apical hypertrophic cardiomyopathy, aneurysm, and encephalomyopathy
verfasst von
Prof. Dr. C. Stöllberger
T. Yoshida
J. Finsterer
Publikationsdatum
01.03.2015
Verlag
Urban & Vogel
Erschienen in
Herz / Ausgabe Sonderheft 1/2015
Print ISSN: 0340-9937
Elektronische ISSN: 1615-6692
DOI
https://doi.org/10.1007/s00059-014-4054-9

Weitere Artikel der Sonderheft 1/2015

Herz 1/2015 Zur Ausgabe

„Jeder Fall von plötzlichem Tod muss obduziert werden!“

17.05.2024 Plötzlicher Herztod Nachrichten

Ein signifikanter Anteil der Fälle von plötzlichem Herztod ist genetisch bedingt. Um ihre Verwandten vor diesem Schicksal zu bewahren, sollten jüngere Personen, die plötzlich unerwartet versterben, ausnahmslos einer Autopsie unterzogen werden.

Hirnblutung unter DOAK und VKA ähnlich bedrohlich

17.05.2024 Direkte orale Antikoagulanzien Nachrichten

Kommt es zu einer nichttraumatischen Hirnblutung, spielt es keine große Rolle, ob die Betroffenen zuvor direkt wirksame orale Antikoagulanzien oder Marcumar bekommen haben: Die Prognose ist ähnlich schlecht.

Schlechtere Vorhofflimmern-Prognose bei kleinem linken Ventrikel

17.05.2024 Vorhofflimmern Nachrichten

Nicht nur ein vergrößerter, sondern auch ein kleiner linker Ventrikel ist bei Vorhofflimmern mit einer erhöhten Komplikationsrate assoziiert. Der Zusammenhang besteht nach Daten aus China unabhängig von anderen Risikofaktoren.

Semaglutid bei Herzinsuffizienz: Wie erklärt sich die Wirksamkeit?

17.05.2024 Herzinsuffizienz Nachrichten

Bei adipösen Patienten mit Herzinsuffizienz des HFpEF-Phänotyps ist Semaglutid von symptomatischem Nutzen. Resultiert dieser Benefit allein aus der Gewichtsreduktion oder auch aus spezifischen Effekten auf die Herzinsuffizienz-Pathogenese? Eine neue Analyse gibt Aufschluss.

Update Kardiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.