Skip to main content
Erschienen in: Acta Neurochirurgica 12/2023

10.11.2023 | Original Article

Microvascular decompression for trigeminal neuralgia: a single-center experience with 516 cases, including 32 patients with multiple sclerosis

verfasst von: Nicolò Castelli, Niccolò Innocenti, Paolo Ferroli, Andrea Saladino, Giovanni Broggi, Irene Tramacere, Giovanni Carone, Vincenzo Levi, Michele Rizzi, Vittoria Nazzi

Erschienen in: Acta Neurochirurgica | Ausgabe 12/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background and objectives

To evaluate the effectiveness and long-term pain relief of microvascular decompression (MVD) for “typical” trigeminal neuralgia (TN), including patients affected by multiple sclerosis (MS).

Methods

Between January 2011 and December 2022, 516 consecutive patients presenting with trigeminal neuralgia and a diagnosed neurovascular conflict at MRI underwent microvascular decompression surgery in our neurosurgery department. Ten surgeons with different ages and experiences performed the surgical procedures. Pain improvement, re-operation rate, and complication rates were retrospectively collected and analyzed.

Results

516 patients were included (214 males 302 females, ranging from 12 to 87 years), including 32 patients with multiple sclerosis. Neurovascular compression was found in all cases during surgery. Barrow Neurological Institute pain intensity scale with a score of I was achieved in 404 patients (78,29%), a score II or III was obtained in 100 cases (19,37%) and a score of IV and V in 12 patients (2,32%). In the multiple sclerosis subset of patients, a BNI score of I was achieved in 21/32 (65.62%). The pain recurrence rate of our series was 15.11%. The follow-up for all patients was at least of 13 months, with a mean follow-up of 41.93 months (± 17.75 months, range 13–91 months). Neither intraoperative mortality nor major intra-operative complications occurred in the analyzed series. The re-operation rate was 12.98%. Thermorhizotomy, percutaneous balloon compression, cyber-knife radiosurgery, or new MVD were the surgical techniques utilized for re-operations.

Conclusions

MVD may be considered an effective and safe surgical technique for TN, and in patients affected by multiple sclerosis, it may be proposed even if a less favorable outcome has to be expected with respect to classic TN patients. Larger studies focusing on the relation of multiple sclerosis with neurovascular compression are required.
Literatur
7.
Zurück zum Zitat Chen F, Niu Y, Meng F, Xu P, Zhang C, Xue Y, Wu S, Wang L (2021) Recurrence rates after microvascular decompression in patients with primary trigeminal neuralgia and its influencing factors: a systematic review and meta-analysis based on 8,172 surgery patients. Front Neurol 30(12):738032. https://doi.org/10.3389/fneur.2021.738032CrossRef Chen F, Niu Y, Meng F, Xu P, Zhang C, Xue Y, Wu S, Wang L (2021) Recurrence rates after microvascular decompression in patients with primary trigeminal neuralgia and its influencing factors: a systematic review and meta-analysis based on 8,172 surgery patients. Front Neurol 30(12):738032. https://​doi.​org/​10.​3389/​fneur.​2021.​738032CrossRef
13.
22.
Zurück zum Zitat Sindou M, Leston J, Howeidy T, Decullier E, Chapuis F (2006) Micro-vascular decompression for primary trigeminal neuralgia (typical or atypical) Long-term effectiveness on pain; prospective study with survival analysis in a consecutive series of 362 patients. Acta Neurochir (Wien). 148(12):1235–45. https://doi.org/10.1007/s00701-006-0809-2. (discussion 1245)CrossRefPubMed Sindou M, Leston J, Howeidy T, Decullier E, Chapuis F (2006) Micro-vascular decompression for primary trigeminal neuralgia (typical or atypical) Long-term effectiveness on pain; prospective study with survival analysis in a consecutive series of 362 patients. Acta Neurochir (Wien). 148(12):1235–45. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00701-006-0809-2. (discussion 1245)CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Microvascular decompression for trigeminal neuralgia: a single-center experience with 516 cases, including 32 patients with multiple sclerosis
verfasst von
Nicolò Castelli
Niccolò Innocenti
Paolo Ferroli
Andrea Saladino
Giovanni Broggi
Irene Tramacere
Giovanni Carone
Vincenzo Levi
Michele Rizzi
Vittoria Nazzi
Publikationsdatum
10.11.2023
Verlag
Springer Vienna
Erschienen in
Acta Neurochirurgica / Ausgabe 12/2023
Print ISSN: 0001-6268
Elektronische ISSN: 0942-0940
DOI
https://doi.org/10.1007/s00701-023-05872-4

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2023

Acta Neurochirurgica 12/2023 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Neurologie

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Nicht Creutzfeldt Jakob, sondern Abführtee-Vergiftung

29.05.2024 Hyponatriämie Nachrichten

Eine ältere Frau trinkt regelmäßig Sennesblättertee gegen ihre Verstopfung. Der scheint plötzlich gut zu wirken. Auf Durchfall und Erbrechen folgt allerdings eine Hyponatriämie. Nach deren Korrektur kommt es plötzlich zu progredienten Kognitions- und Verhaltensstörungen.

Schutz der Synapsen bei Alzheimer

29.05.2024 Morbus Alzheimer Nachrichten

Mit einem Neurotrophin-Rezeptor-Modulator lässt sich möglicherweise eine bestehende Alzheimerdemenz etwas abschwächen: Erste Phase-2-Daten deuten auf einen verbesserten Synapsenschutz.

Sozialer Aufstieg verringert Demenzgefahr

24.05.2024 Demenz Nachrichten

Ein hohes soziales Niveau ist mit die beste Versicherung gegen eine Demenz. Noch geringer ist das Demenzrisiko für Menschen, die sozial aufsteigen: Sie gewinnen fast zwei demenzfreie Lebensjahre. Umgekehrt steigt die Demenzgefahr beim sozialen Abstieg.

Hirnblutung unter DOAK und VKA ähnlich bedrohlich

17.05.2024 Direkte orale Antikoagulanzien Nachrichten

Kommt es zu einer nichttraumatischen Hirnblutung, spielt es keine große Rolle, ob die Betroffenen zuvor direkt wirksame orale Antikoagulanzien oder Marcumar bekommen haben: Die Prognose ist ähnlich schlecht.

Update Neurologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.