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Erschienen in: Die Ophthalmologie 5/2024

03.05.2024 | Metastasen | Leitthema

Metastase in der periokulären Region

verfasst von: Yating Liu, Alexander C. Rokohl, Martin R. Müller, Vinodh Kakkassery, Dr. med. Wanlin Fan, Univ.-Prof. Dr. Dr. Ludwig M. Heindl

Erschienen in: Die Ophthalmologie | Ausgabe 5/2024

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Zusammenfassung

Orbitale und periokuläre metastatische Tumoren galten früher als sehr selten. Aber mit der ständigen Aktualisierung von Medikamenten und Nachweismethoden für die Krebsbehandlung werden neue Chemotherapien und Strahlenbehandlungen eingesetzt. Die Lebenserwartung von Krebspatienten ist länger geworden, und periokuläre Metastasen sind immer leichter zu erkennen. Auch unser Wissen über die Metastasen in einer seltenen Lokalisation muss aktualisiert werden. Dieser Beitrag gibt einen Überblick über die Inzidenz, die symptomatische Präsentation, die klinischen Merkmale, die diagnostischen Ansätze und die aktuelle Behandlung von Metastasen der Orbita und der okulären Adnexe bei diesen Patienten.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Abdi U, Tyagi N, Maheshwari V et al (1996) Tumours of eyelid: a clinicopathologic study. J Indian Med Assoc 94: Abdi U, Tyagi N, Maheshwari V et al (1996) Tumours of eyelid: a clinicopathologic study. J Indian Med Assoc 94:
2.
Zurück zum Zitat Ahmad SM, Esmaeli B (2007) Metastatic tumors of the orbit and ocular adnexa. Curr Opin Ophthalmol 18:405–413CrossRefPubMed Ahmad SM, Esmaeli B (2007) Metastatic tumors of the orbit and ocular adnexa. Curr Opin Ophthalmol 18:405–413CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Ahmed M, Begum T (2015) Orbital metastasis from prostate cancer. BMJ Case Rep 2015: Ahmed M, Begum T (2015) Orbital metastasis from prostate cancer. BMJ Case Rep 2015:
4.
Zurück zum Zitat Ahmed S, Goel S, Khandwala M et al (2006) Neuroblastoma with orbital metastasis: ophthalmic presentation and role of ophthalmologists. Eye (Lond) 20:466–470CrossRefPubMed Ahmed S, Goel S, Khandwala M et al (2006) Neuroblastoma with orbital metastasis: ophthalmic presentation and role of ophthalmologists. Eye (Lond) 20:466–470CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Albert DM, Zimmermann AW, Zeidman I (1967) Tumor metastasis to the eye. 3. The fate of circulating tumor cells to the eye. Am J Ophthalmol 63:733–738CrossRefPubMed Albert DM, Zimmermann AW, Zeidman I (1967) Tumor metastasis to the eye. 3. The fate of circulating tumor cells to the eye. Am J Ophthalmol 63:733–738CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Amemiya T, Hayashida H, Dake Y (2002) Metastatic orbital tumors in. Epidemiol, Bd. 9. a review of the literature. Ophthalmic, Japan, S 35–47 Amemiya T, Hayashida H, Dake Y (2002) Metastatic orbital tumors in. Epidemiol, Bd. 9. a review of the literature. Ophthalmic, Japan, S 35–47
7.
Zurück zum Zitat Bloch RS, Gartner S (1971) The incidence of ocular metastatic carcinoma. Arch Ophthalmol 85:673–675CrossRefPubMed Bloch RS, Gartner S (1971) The incidence of ocular metastatic carcinoma. Arch Ophthalmol 85:673–675CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Castro PA, Albert DM, Wang WJ et al (1982) Tumors metastatic to the eye and adnexa. Int Ophthalmol Clin 22:189–223CrossRefPubMed Castro PA, Albert DM, Wang WJ et al (1982) Tumors metastatic to the eye and adnexa. Int Ophthalmol Clin 22:189–223CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Chen H, Li J, Wang L et al (2014) Hepatocellular carcinoma metastasis to the lacrimal gland: A case report. Oncol Lett 8:911–913CrossRefPubMedPubMedCentral Chen H, Li J, Wang L et al (2014) Hepatocellular carcinoma metastasis to the lacrimal gland: A case report. Oncol Lett 8:911–913CrossRefPubMedPubMedCentral
11.
Zurück zum Zitat Chew R, Potter J, Dimattina A (2014) Conjunctival metastasis as the presenting sign for stage IV lung cancer. Optom Vis Sci 91:e38–e42CrossRefPubMed Chew R, Potter J, Dimattina A (2014) Conjunctival metastasis as the presenting sign for stage IV lung cancer. Optom Vis Sci 91:e38–e42CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Croxatto JO (2014) Mechanisms of tumor metastasis in the orbit. In: Orbital Tumors: Diagnosis and Treatment, Springer Croxatto JO (2014) Mechanisms of tumor metastasis in the orbit. In: Orbital Tumors: Diagnosis and Treatment, Springer
13.
Zurück zum Zitat Deprez M, Uffer S (2009) Clinicopathological features of eyelid skin tumors. A retrospective study of 5504 cases and review of literature. Am J Dermatopathol 31:256–262CrossRefPubMed Deprez M, Uffer S (2009) Clinicopathological features of eyelid skin tumors. A retrospective study of 5504 cases and review of literature. Am J Dermatopathol 31:256–262CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Dhar-Munshi S, Ameen M, Wilson RS (2000) Simultaneous metastases of cutaneous malignant melanoma to conjunctiva and choroid. Br J Ophthalmol 84:930–931CrossRefPubMed Dhar-Munshi S, Ameen M, Wilson RS (2000) Simultaneous metastases of cutaneous malignant melanoma to conjunctiva and choroid. Br J Ophthalmol 84:930–931CrossRefPubMed
15.
16.
Zurück zum Zitat Ferry AP, Font RL (1975) Carcinoma metastatic to the eye and orbit II. A clinicopathological study of 26 patients with carcinoma metastatic to the anterior segment of the eye. Arch Ophthalmol 93:472–482CrossRefPubMed Ferry AP, Font RL (1975) Carcinoma metastatic to the eye and orbit II. A clinicopathological study of 26 patients with carcinoma metastatic to the anterior segment of the eye. Arch Ophthalmol 93:472–482CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Ferry AP, Font RL (1974) Carcinoma metastatic to the eye and orbit. I. A clinicopathologic study of 227 cases. Arch Ophthalmol 92:276–286CrossRefPubMed Ferry AP, Font RL (1974) Carcinoma metastatic to the eye and orbit. I. A clinicopathologic study of 227 cases. Arch Ophthalmol 92:276–286CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Filik L, Oskay T, Ozyilkan O (2002) Conjunctival involvement in a patient with cutaneous malignant melanoma. Onkologie 25:64–65PubMed Filik L, Oskay T, Ozyilkan O (2002) Conjunctival involvement in a patient with cutaneous malignant melanoma. Onkologie 25:64–65PubMed
19.
Zurück zum Zitat Freedman MI, Folk JC (1987) Metastatic tumors to the eye and orbit. Patient survival and clinical characteristics. Arch Ophthalmol 105:1215–1219CrossRefPubMed Freedman MI, Folk JC (1987) Metastatic tumors to the eye and orbit. Patient survival and clinical characteristics. Arch Ophthalmol 105:1215–1219CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Garrity JA, Henderson JW, Cameron JD (2007) Henderson’s orbital tumors. Lippincott Williams & Wilkins Garrity JA, Henderson JW, Cameron JD (2007) Henderson’s orbital tumors. Lippincott Williams & Wilkins
21.
Zurück zum Zitat Glassburn JR, Klionsky M, Brady LW (1984) Radiation therapy for metastatic disease involving the orbit. Am J Clin Oncol 7:145–148CrossRefPubMed Glassburn JR, Klionsky M, Brady LW (1984) Radiation therapy for metastatic disease involving the orbit. Am J Clin Oncol 7:145–148CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Goldberg RA, Rootman J, Cline RA (1990) Tumors metastatic to the orbit: a changing picture. Surv Ophthalmol 35: Goldberg RA, Rootman J, Cline RA (1990) Tumors metastatic to the orbit: a changing picture. Surv Ophthalmol 35:
23.
Zurück zum Zitat Kim HJ, Shinder R, Mirani N et al (2011) Carcinoid tumor metastatic to the tarsal conjunctivae. Ophthalmic Plast Reconstr Surg 27:e6–e8CrossRefPubMed Kim HJ, Shinder R, Mirani N et al (2011) Carcinoid tumor metastatic to the tarsal conjunctivae. Ophthalmic Plast Reconstr Surg 27:e6–e8CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Kiratli H, Shields CL, Shields JA et al (1996) Metastatic tumours to the conjunctiva: report of 10 cases. Br J Ophthalmol 80:5–8CrossRefPubMedPubMedCentral Kiratli H, Shields CL, Shields JA et al (1996) Metastatic tumours to the conjunctiva: report of 10 cases. Br J Ophthalmol 80:5–8CrossRefPubMedPubMedCentral
25.
Zurück zum Zitat Krema H, Dawson LA, Hogg D et al (2013) Bilateral extraocular muscles metastases from a choroidal melanoma. Can J Ophthalmol 48:e74–e76CrossRefPubMed Krema H, Dawson LA, Hogg D et al (2013) Bilateral extraocular muscles metastases from a choroidal melanoma. Can J Ophthalmol 48:e74–e76CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Merrill CF, Kaufman DI, Dimitrov NV (1991) Breast cancer metastatic to the eye is a common entity. Cancer 68:623–627CrossRefPubMed Merrill CF, Kaufman DI, Dimitrov NV (1991) Breast cancer metastatic to the eye is a common entity. Cancer 68:623–627CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Nickelsen MN, Von Holstein S, Hansen AB et al (2015) Breast carcinoma metastasis to the lacrimal gland: Two case reports. Oncol Lett 10:1031–1035CrossRefPubMedPubMedCentral Nickelsen MN, Von Holstein S, Hansen AB et al (2015) Breast carcinoma metastasis to the lacrimal gland: Two case reports. Oncol Lett 10:1031–1035CrossRefPubMedPubMedCentral
28.
Zurück zum Zitat Radovanović AB, Rasić D, Buta M et al (2013) Breast cancer metastasis to the conjunctiva. Vojnosanit Pregl 70:331–334CrossRefPubMed Radovanović AB, Rasić D, Buta M et al (2013) Breast cancer metastasis to the conjunctiva. Vojnosanit Pregl 70:331–334CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Reddy S, Saxena VS, Hendrickson F et al (1981) Malignant metastatic disease of the eye: management of an uncommon complication. Cancer 47:810–812CrossRefPubMed Reddy S, Saxena VS, Hendrickson F et al (1981) Malignant metastatic disease of the eye: management of an uncommon complication. Cancer 47:810–812CrossRefPubMed
30.
31.
Zurück zum Zitat Rootman JJDOTOa M (1989) Frequency and differential diagnosis of orbital disease Rootman JJDOTOa M (1989) Frequency and differential diagnosis of orbital disease
32.
Zurück zum Zitat Seifert G, Hennings K, Caselitz J (1986) Metastatic tumors to the parotid and submandibular glands—analysis and differential diagnosis of 108 cases. Pathol Res Pract 181:684–692CrossRefPubMed Seifert G, Hennings K, Caselitz J (1986) Metastatic tumors to the parotid and submandibular glands—analysis and differential diagnosis of 108 cases. Pathol Res Pract 181:684–692CrossRefPubMed
33.
Zurück zum Zitat Shields CL, Shields JA, Gross NE et al (1997) Survey of 520 eyes with uveal metastases. Ophthalmology 104:1265–1276CrossRefPubMed Shields CL, Shields JA, Gross NE et al (1997) Survey of 520 eyes with uveal metastases. Ophthalmology 104:1265–1276CrossRefPubMed
34.
Zurück zum Zitat Shields JA, Shields CL, Brotman HK et al (2001) Cancer metastatic to the orbit: the 2000 Robert M. Curts Lecture. Ophthalmic Plast Reconstr Surg 17:346–354CrossRefPubMed Shields JA, Shields CL, Brotman HK et al (2001) Cancer metastatic to the orbit: the 2000 Robert M. Curts Lecture. Ophthalmic Plast Reconstr Surg 17:346–354CrossRefPubMed
35.
Zurück zum Zitat Skalicky SE, Hirst LW, Conway RM (2007) Metastatic breast carcinoma presenting as a conjunctival lesion. Clin Exp Ophthalmol 35:767–769CrossRefPubMed Skalicky SE, Hirst LW, Conway RM (2007) Metastatic breast carcinoma presenting as a conjunctival lesion. Clin Exp Ophthalmol 35:767–769CrossRefPubMed
36.
Zurück zum Zitat Sountoulides P, Metaxa L, Cindolo L (2011) Atypical presentations and rare metastatic sites of renal cell carcinoma: a review of case reports. J Med Case Rep 5:429CrossRefPubMedPubMedCentral Sountoulides P, Metaxa L, Cindolo L (2011) Atypical presentations and rare metastatic sites of renal cell carcinoma: a review of case reports. J Med Case Rep 5:429CrossRefPubMedPubMedCentral
37.
Zurück zum Zitat Stephens RF, Shields JA (1979) Diagnosis and management of cancer metastatic to the uvea: a study of 70 cases. Ophthalmology 86:1336–1349CrossRefPubMed Stephens RF, Shields JA (1979) Diagnosis and management of cancer metastatic to the uvea: a study of 70 cases. Ophthalmology 86:1336–1349CrossRefPubMed
38.
Zurück zum Zitat Thompson L (2006) World Health Organization classification of tumours: pathology and genetics of head and neck tumours. Ear Nose Throat J 85:74CrossRefPubMed Thompson L (2006) World Health Organization classification of tumours: pathology and genetics of head and neck tumours. Ear Nose Throat J 85:74CrossRefPubMed
39.
Zurück zum Zitat Valenzuela AA, Archibald CW, Fleming B et al (2009) Orbital metastasis: clinical features, management and outcome. Orbit 28:153–159CrossRefPubMed Valenzuela AA, Archibald CW, Fleming B et al (2009) Orbital metastasis: clinical features, management and outcome. Orbit 28:153–159CrossRefPubMed
40.
Zurück zum Zitat Von Holstein SL, Therkildsen MH, Prause JU et al (2013) Lacrimal gland lesions in Denmark between 1974 and 2007. Acta Ophthalmol 91:349–354CrossRef Von Holstein SL, Therkildsen MH, Prause JU et al (2013) Lacrimal gland lesions in Denmark between 1974 and 2007. Acta Ophthalmol 91:349–354CrossRef
41.
Zurück zum Zitat Watkins LM, Rubin PA (1998) Metastatic tumors of the eye and orbit. Int Ophthalmol Clin 38:117–128CrossRefPubMed Watkins LM, Rubin PA (1998) Metastatic tumors of the eye and orbit. Int Ophthalmol Clin 38:117–128CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Metastase in der periokulären Region
verfasst von
Yating Liu
Alexander C. Rokohl
Martin R. Müller
Vinodh Kakkassery
Dr. med. Wanlin Fan
Univ.-Prof. Dr. Dr. Ludwig M. Heindl
Publikationsdatum
03.05.2024
Verlag
Springer Medizin
Erschienen in
Die Ophthalmologie / Ausgabe 5/2024
Print ISSN: 2731-720X
Elektronische ISSN: 2731-7218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00347-024-02035-3

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