Skip to main content
Erschienen in: Clinical Rheumatology 8/2022

02.04.2022 | COVID-19 | Original Article Zur Zeit gratis

COVID-19 among patients with giant cell arteritis: a single-centre observational study from Slovenia

verfasst von: Jelka Kramarič, Rok Ješe, Matija Tomšič, Žiga Rotar, Alojzija Hočevar

Erschienen in: Clinical Rheumatology | Ausgabe 8/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objectives

Patients with giant cell arteritis (GCA) represent a fragile population with an increased infection risk. In a recent study, older age, a higher number of comorbidities, higher disease activity and prednisolone ≥ 10 mg/day were associated with worse COVID-19 outcome. We aimed to evaluate the frequency and severity of COVID-19 in a well-defined GCA cohort.

Methods

We reviewed medical records of histologically and/or by imaging-proven GCA patients diagnosed between September 2011 and February 2020 at our secondary/tertiary centre and followed during the COVID-19 pandemic between March 2020 and February 2022 (24 months). Descriptive statistics were used to explore the studied population.

Results

Of 314 patients with GCA diagnosed for the first time during a 102-month period, 49 patients died before March 2020. Of the remaining 265 patients, 55 (20.8%) patients suffered from a total of 57 SARS-CoV-2 infections. We observed 44 (77.2%) mild and 13 (22.8%) severe COVID-19 episodes (the latter defined as needing hospitalization, death or thrombotic complication). Patients with severe COVID-19 were more likely to have arterial hypertension (12 [92.3%] vs. 25 [56.8%]; p = 0.022), cardiovascular disease (7 [53.8%] vs. 10 [22.7%]; p = 0.043) or obesity (5 [38.5%] vs. 5 [11.4%]; p = 0.038). Neither prednisolone dose 1–5 mg/day (p = 0.483) nor leflunomide use (p = 1.000) was associated with COVID-19 course. There were no significant differences in sex, age, GCA type, GCA disease duration and other comorbidities in patients with mild and severe COVID-19 in our cohort.

Conclusion

More than a fifth of our GCA patients had severe COVID-19. Treatment with leflunomide or low doses of glucocorticoids were not associated with severe course in our cohort.
Key Points
Treatment with leflunomide or low doses of glucocorticoids were not associated with worse COVID-19 outcome.
Outcomes of COVID-19 improved as the COVID-19 pandemic, prevention and treatment options evolved.
Arterial hypertension, cardiovascular disease or obesity were associated with severe COVID-19.
Literatur
3.
Zurück zum Zitat Diamantopoulos AP, Haugeberg G, Lindland A, Myklebust G (2016) The fast-track ultrasound clinic for early diagnosis of giant cell arteritis significantly reduces permanent visual impairment: towards a more effective strategy to improve clinical outcome in giant cell arteritis? Rheumatology 55:66–70. https://doi.org/10.1093/rheumatology/kev289CrossRefPubMed Diamantopoulos AP, Haugeberg G, Lindland A, Myklebust G (2016) The fast-track ultrasound clinic for early diagnosis of giant cell arteritis significantly reduces permanent visual impairment: towards a more effective strategy to improve clinical outcome in giant cell arteritis? Rheumatology 55:66–70. https://​doi.​org/​10.​1093/​rheumatology/​kev289CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Tedeschi SK, Jin Y, Vine S, et al (2021) Giant cell arteritis treatment patterns and rates of serious infections. Clin Exp Rheumatol 2021 Dec 13. Online ahead of print. PMID: 34905480 Tedeschi SK, Jin Y, Vine S, et al (2021) Giant cell arteritis treatment patterns and rates of serious infections. Clin Exp Rheumatol 2021 Dec 13. Online ahead of print. PMID: 34905480
Metadaten
Titel
COVID-19 among patients with giant cell arteritis: a single-centre observational study from Slovenia
verfasst von
Jelka Kramarič
Rok Ješe
Matija Tomšič
Žiga Rotar
Alojzija Hočevar
Publikationsdatum
02.04.2022
Verlag
Springer International Publishing
Schlagwort
COVID-19
Erschienen in
Clinical Rheumatology / Ausgabe 8/2022
Print ISSN: 0770-3198
Elektronische ISSN: 1434-9949
DOI
https://doi.org/10.1007/s10067-022-06157-4

Weitere Artikel der Ausgabe 8/2022

Clinical Rheumatology 8/2022 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Erhebliches Risiko für Kehlkopfkrebs bei mäßiger Dysplasie

29.05.2024 Larynxkarzinom Nachrichten

Fast ein Viertel der Personen mit mäßig dysplastischen Stimmlippenläsionen entwickelt einen Kehlkopftumor. Solche Personen benötigen daher eine besonders enge ärztliche Überwachung.

Nach Herzinfarkt mit Typ-1-Diabetes schlechtere Karten als mit Typ 2?

29.05.2024 Herzinfarkt Nachrichten

Bei Menschen mit Typ-2-Diabetes sind die Chancen, einen Myokardinfarkt zu überleben, in den letzten 15 Jahren deutlich gestiegen – nicht jedoch bei Betroffenen mit Typ 1.

15% bedauern gewählte Blasenkrebs-Therapie

29.05.2024 Urothelkarzinom Nachrichten

Ob Patienten und Patientinnen mit neu diagnostiziertem Blasenkrebs ein Jahr später Bedauern über die Therapieentscheidung empfinden, wird einer Studie aus England zufolge von der Radikalität und dem Erfolg des Eingriffs beeinflusst.

Costims – das nächste heiße Ding in der Krebstherapie?

28.05.2024 Onkologische Immuntherapie Nachrichten

„Kalte“ Tumoren werden heiß – CD28-kostimulatorische Antikörper sollen dies ermöglichen. Am besten könnten diese in Kombination mit BiTEs und Checkpointhemmern wirken. Erste klinische Studien laufen bereits.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.