Skip to main content
Erschienen in: Herz 3/2015

01.05.2015 | Case study

Cor triatriatum sinister and cryptogenic stroke

verfasst von: D.A. Ridjab, F. Wittchen, W. Tschishow, J. Buddecke, B. Lamp, J. Manegold, W.R. Schäbitz, C.W. Israel

Erschienen in: Herz | Ausgabe 3/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

A 44-year-old woman with multiple cerebral infarctions was referred to our echocardiography laboratory from the neurology department for an echocardiogram in search of a cardioembolic source of her strokes. She complained of hypesthesia of her left hand on the ulnar side for the last 6 weeks. Her previous history was uneventful; cardiac symptoms were denied. Her heart rate was regular and normal as was her blood pressure (115/60 mmHg). The physical examination revealed a positive left Froment’s sign. She also had a sensory defect for touch sensation in the left fourth and fifth finger. Additionally, hypesthesia of the left forefoot was detected. There was no sign of heart failure; jugular veins were unremarkable. The resting electrocardiogram showed normal sinus rhythm; in addition, during a 24 h Holter recording, no atrial fibrillation or other significant arrhythmia was found. Ambulatory blood pressure monitoring showed normotensive values with normal circadian changes. Doppler examination of the neck arteries was normal without signs of atherosclerosis. The laboratory results were unremarkable, particularly screening for coagulopathy was negative (AT III, protein S, protein C, plasminogen, APC resistance, prothrombin II GA 20210 mutation, and anticardiolipin antibodies). Magnetic resonance imaging (MRI) of the neurocranium showed defects in the posterior parietal territory on both sides and a small defect in the right posterior inferior cerebellar artery territory. There was no sign of an acute ischemia and no sign of vascular abnormality. …
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Tanaka F, Itoh M, Esaki H et al (1991) Asymptomatic cor triatriatum incidentally revealed by computed tomography. Chest 100:272–274CrossRefPubMed Tanaka F, Itoh M, Esaki H et al (1991) Asymptomatic cor triatriatum incidentally revealed by computed tomography. Chest 100:272–274CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat McGuire LB, Nolan TB, Reeve R et al (1965) Cor triatriatum as a problem of adult heart disease. Circulation 31:263–272CrossRefPubMed McGuire LB, Nolan TB, Reeve R et al (1965) Cor triatriatum as a problem of adult heart disease. Circulation 31:263–272CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Feld H, Shani J, Rudansky HW et al (1992) Inital presentation of cor triatriatum in a 55-year-old woman. Am Heart J 124:788–791CrossRefPubMed Feld H, Shani J, Rudansky HW et al (1992) Inital presentation of cor triatriatum in a 55-year-old woman. Am Heart J 124:788–791CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Park KJ, Park IL, Sir JJ et al (2009) Adult cor triatriatum presenting as cardioembolic stroke. Intern Med 48:1149–1152CrossRefPubMed Park KJ, Park IL, Sir JJ et al (2009) Adult cor triatriatum presenting as cardioembolic stroke. Intern Med 48:1149–1152CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Spengos K, Gialafos E, Vassilopoulou S (2008) Ischemic stroke as an uncommon complication of cor triatriatum. J Stroke Cerebrovasc Dis 17:436–438CrossRefPubMed Spengos K, Gialafos E, Vassilopoulou S (2008) Ischemic stroke as an uncommon complication of cor triatriatum. J Stroke Cerebrovasc Dis 17:436–438CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Healey JS, Connolly SJ, Gold MR et al (2012) Subclinical atrial fibrillation and the risk of stroke. N Engl J Med 366:120–129CrossRefPubMed Healey JS, Connolly SJ, Gold MR et al (2012) Subclinical atrial fibrillation and the risk of stroke. N Engl J Med 366:120–129CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Cor triatriatum sinister and cryptogenic stroke
verfasst von
D.A. Ridjab
F. Wittchen
W. Tschishow
J. Buddecke
B. Lamp
J. Manegold
W.R. Schäbitz
C.W. Israel
Publikationsdatum
01.05.2015
Verlag
Urban & Vogel
Erschienen in
Herz / Ausgabe 3/2015
Print ISSN: 0340-9937
Elektronische ISSN: 1615-6692
DOI
https://doi.org/10.1007/s00059-013-3934-8

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2015

Herz 3/2015 Zur Ausgabe

CME Zertifizierte Fortbildung

Pulmonale Hypertonie

„Jeder Fall von plötzlichem Tod muss obduziert werden!“

17.05.2024 Plötzlicher Herztod Nachrichten

Ein signifikanter Anteil der Fälle von plötzlichem Herztod ist genetisch bedingt. Um ihre Verwandten vor diesem Schicksal zu bewahren, sollten jüngere Personen, die plötzlich unerwartet versterben, ausnahmslos einer Autopsie unterzogen werden.

Hirnblutung unter DOAK und VKA ähnlich bedrohlich

17.05.2024 Direkte orale Antikoagulanzien Nachrichten

Kommt es zu einer nichttraumatischen Hirnblutung, spielt es keine große Rolle, ob die Betroffenen zuvor direkt wirksame orale Antikoagulanzien oder Marcumar bekommen haben: Die Prognose ist ähnlich schlecht.

Schlechtere Vorhofflimmern-Prognose bei kleinem linken Ventrikel

17.05.2024 Vorhofflimmern Nachrichten

Nicht nur ein vergrößerter, sondern auch ein kleiner linker Ventrikel ist bei Vorhofflimmern mit einer erhöhten Komplikationsrate assoziiert. Der Zusammenhang besteht nach Daten aus China unabhängig von anderen Risikofaktoren.

Semaglutid bei Herzinsuffizienz: Wie erklärt sich die Wirksamkeit?

17.05.2024 Herzinsuffizienz Nachrichten

Bei adipösen Patienten mit Herzinsuffizienz des HFpEF-Phänotyps ist Semaglutid von symptomatischem Nutzen. Resultiert dieser Benefit allein aus der Gewichtsreduktion oder auch aus spezifischen Effekten auf die Herzinsuffizienz-Pathogenese? Eine neue Analyse gibt Aufschluss.

Update Kardiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.