Skip to main content
Erschienen in: Pediatric Nephrology 2/2024

05.09.2023 | Original Article

Copy number variation analysis in 138 families with steroid-resistant nephrotic syndrome identifies causal homozygous deletions in PLCE1 and NPHS2 in two families

verfasst von: Dalia Pantel, Nils D. Mertens, Ronen Schneider, Selina Hölzel, Jameela A. Kari, Sherif El Desoky, Mohamed A. Shalaby, Tze Y. Lim, Simone Sanna-Cherchi, Shirlee Shril, Friedhelm Hildebrandt

Erschienen in: Pediatric Nephrology | Ausgabe 2/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Steroid-resistant nephrotic syndrome (SRNS) is the second most common cause of kidney failure in children and adults under the age of 20 years. Previously, we were able to detect by exome sequencing (ES) a known monogenic cause of SRNS in 25–30% of affected families. However, ES falls short of detecting copy number variants (CNV). Therefore, we hypothesized that causal CNVs could be detected in a large SRNS cohort.

Methods

We performed genome-wide single nucleotide polymorphism (SNP)-based CNV analysis on a cohort of 138 SRNS families, in whom we previously did not identify a genetic cause through ES. We evaluated ES and CNV data for variants in 60 known SRNS genes and in 13 genes in which variants are known to cause a phenocopy of SRNS. We applied previously published, predefined criteria for CNV evaluation.

Results

We detected a novel CNV in two genes in 2 out of 138 families (1.5%). The 9,673 bp homozygous deletion in PLCE1 and the 6,790 bp homozygous deletion in NPHS2 were confirmed across the breakpoints by PCR and Sanger sequencing.

Conclusions

We confirmed that CNV analysis can identify the genetic cause in SRNS families that remained unsolved after ES. Though the rate of detected CNVs is minor, CNV analysis can be used when there are no other genetic causes identified. Causative CNVs are less common in SRNS than in other monogenic kidney diseases, such as congenital anomalies of the kidneys and urinary tract, where the detection rate was 5.3%.

Graphical abstract

Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Barnett HL, Edelmann CM, Greifer I (1981) Primary nephrotic syndrome in children: Clinical significance of histopathologic variants of minimal change and of diffuse mesangial hypercellularity. A report of the international study of kidney disease in children. Kidney Int 20:765–771. https://doi.org/10.1038/ki.1981.209CrossRef Barnett HL, Edelmann CM, Greifer I (1981) Primary nephrotic syndrome in children: Clinical significance of histopathologic variants of minimal change and of diffuse mesangial hypercellularity. A report of the international study of kidney disease in children. Kidney Int 20:765–771. https://​doi.​org/​10.​1038/​ki.​1981.​209CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Wiggins RC (2007) The spectrum of podocytopathies: A unifying view of glomerular diseases. Kidney Int 71:1205–1214CrossRefPubMed Wiggins RC (2007) The spectrum of podocytopathies: A unifying view of glomerular diseases. Kidney Int 71:1205–1214CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Copy number variation analysis in 138 families with steroid-resistant nephrotic syndrome identifies causal homozygous deletions in PLCE1 and NPHS2 in two families
verfasst von
Dalia Pantel
Nils D. Mertens
Ronen Schneider
Selina Hölzel
Jameela A. Kari
Sherif El Desoky
Mohamed A. Shalaby
Tze Y. Lim
Simone Sanna-Cherchi
Shirlee Shril
Friedhelm Hildebrandt
Publikationsdatum
05.09.2023
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Pediatric Nephrology / Ausgabe 2/2024
Print ISSN: 0931-041X
Elektronische ISSN: 1432-198X
DOI
https://doi.org/10.1007/s00467-023-06134-2

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2024

Pediatric Nephrology 2/2024 Zur Ausgabe

Ähnliche Überlebensraten nach Reanimation während des Transports bzw. vor Ort

29.05.2024 Reanimation im Kindesalter Nachrichten

Laut einer Studie aus den USA und Kanada scheint es bei der Reanimation von Kindern außerhalb einer Klinik keinen Unterschied für das Überleben zu machen, ob die Wiederbelebungsmaßnahmen während des Transports in die Klinik stattfinden oder vor Ort ausgeführt werden. Jedoch gibt es dabei einige Einschränkungen und eine wichtige Ausnahme.

Alter der Mutter beeinflusst Risiko für kongenitale Anomalie

28.05.2024 Kinder- und Jugendgynäkologie Nachrichten

Welchen Einfluss das Alter ihrer Mutter auf das Risiko hat, dass Kinder mit nicht chromosomal bedingter Malformation zur Welt kommen, hat eine ungarische Studie untersucht. Sie zeigt: Nicht nur fortgeschrittenes Alter ist riskant.

Begünstigt Bettruhe der Mutter doch das fetale Wachstum?

Ob ungeborene Kinder, die kleiner als die meisten Gleichaltrigen sind, schneller wachsen, wenn die Mutter sich mehr ausruht, wird diskutiert. Die Ergebnisse einer US-Studie sprechen dafür.

Bei Amblyopie früher abkleben als bisher empfohlen?

22.05.2024 Fehlsichtigkeit Nachrichten

Bei Amblyopie ist das frühzeitige Abkleben des kontralateralen Auges in den meisten Fällen wohl effektiver als der Therapiestandard mit zunächst mehrmonatigem Brilletragen.

Update Pädiatrie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.