Skip to main content
Erschienen in: Clinical Research in Cardiology 8/2023

02.01.2023 | Original Paper

Cardiovascular and renal effects of SGLT2 inhibitor initiation in acute heart failure: a meta-analysis of randomized controlled trials

verfasst von: Pedro E. P. Carvalho, Thiago M. A. Veiga, Ana C. Simões e Silva, Douglas M. Gewehr, Caroline S. Dagostin, Amanda Fernandes, Guilherme Nasi, Rhanderson Cardoso

Erschienen in: Clinical Research in Cardiology | Ausgabe 8/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

We sought to compare cardiovascular outcomes, renal function, and diuresis in patients receiving standard diuretic therapy for acute heart failure (AHF) with or without the addition of SGLT2i.

Methods and results

Systematic search of three electronic databases identified nine eligible randomized controlled trials involving 2,824 patients. The addition of SGLT2i to conventional therapy for AHF reduced all-cause death (odds ratio [OR] 0.75; 95% CI 0.56–0.99; p = 0.049), readmissions for heart failure (HF) (OR 0.54; 95% CI 0.44–0.66; p < 0.001), and the composite of cardiovascular death and readmissions for HF (hazard ratio 0.71; 95% CI 0.60–0.84; p < 0.001). Furthermore, SGLT2i increased mean daily urinary output in liters (mean difference [MD] 0.45; 95% CI 0.03–0.87; p = 0.035) and decreased mean daily doses of loop diuretics in mg of furosemide equivalent (MD -34.90; 95% CI [− 52.58, − 17.21]; p < 0.001) without increasing the incidence worsening renal function (OR 0.75; 95% CI 0.43–1.29; p = 0.290).

Conclusion

SGLT2i addition to conventional diuretic therapy reduced all-cause death, readmissions for HF, and the composite of cardiovascular death or readmissions for HF. Moreover, SGLT2i was associated with a higher volume of diuresis with a lower dose of loop diuretics.

Graphical abstract

Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
11.
Zurück zum Zitat Chioncel O, Mebazaa A, Maggioni AP, Harjola VP, Rosano G, Laroche C et al (2019) Acute heart failure congestion and perfusion status - impact of the clinical classification on in-hospital and long-term outcomes; insights from the ESC-EORP-HFA Heart Failure Long-Term Registry. Eur J Heart Fail 21:1338–1352. https://doi.org/10.1002/EJHF.1492CrossRefPubMed Chioncel O, Mebazaa A, Maggioni AP, Harjola VP, Rosano G, Laroche C et al (2019) Acute heart failure congestion and perfusion status - impact of the clinical classification on in-hospital and long-term outcomes; insights from the ESC-EORP-HFA Heart Failure Long-Term Registry. Eur J Heart Fail 21:1338–1352. https://​doi.​org/​10.​1002/​EJHF.​1492CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Harikrishnan S, Sanjay G, Anees T, Viswanathan S, Vijayaraghavan G, Bahuleyan CG et al (2015) Clinical presentation, management, in-hospital and 90-day outcomes of heart failure patients in Trivandrum, Kerala, India: the Trivandrum Heart Failure Registry. Eur J Heart Fail 17:794–800. https://doi.org/10.1002/EJHF.283CrossRefPubMed Harikrishnan S, Sanjay G, Anees T, Viswanathan S, Vijayaraghavan G, Bahuleyan CG et al (2015) Clinical presentation, management, in-hospital and 90-day outcomes of heart failure patients in Trivandrum, Kerala, India: the Trivandrum Heart Failure Registry. Eur J Heart Fail 17:794–800. https://​doi.​org/​10.​1002/​EJHF.​283CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Damman K, Beusekamp JC, Boorsma EM, Swart HP, Smilde TDJ, Elvan A et al (2020) Randomized, double-blind, placebo-controlled, multicentre pilot study on the effects of empagliflozin on clinical outcomes in patients with acute decompensated heart failure (EMPA-RESPONSE-AHF). Eur J Heart Fail 22:713–722. https://doi.org/10.1002/EJHF.1713CrossRefPubMed Damman K, Beusekamp JC, Boorsma EM, Swart HP, Smilde TDJ, Elvan A et al (2020) Randomized, double-blind, placebo-controlled, multicentre pilot study on the effects of empagliflozin on clinical outcomes in patients with acute decompensated heart failure (EMPA-RESPONSE-AHF). Eur J Heart Fail 22:713–722. https://​doi.​org/​10.​1002/​EJHF.​1713CrossRefPubMed
30.
44.
Zurück zum Zitat Martín E, López-Aguilera J, González-Manzanares R, Anguita M, Gutiérrez G, Luque A et al (2021) Impact of canagliflozin in patients with type 2 diabetes after hospitalization for acute heart failure: a cohort study. J Clin Med 10:1–11. https://doi.org/10.3390/JCM10030505CrossRef Martín E, López-Aguilera J, González-Manzanares R, Anguita M, Gutiérrez G, Luque A et al (2021) Impact of canagliflozin in patients with type 2 diabetes after hospitalization for acute heart failure: a cohort study. J Clin Med 10:1–11. https://​doi.​org/​10.​3390/​JCM10030505CrossRef
Metadaten
Titel
Cardiovascular and renal effects of SGLT2 inhibitor initiation in acute heart failure: a meta-analysis of randomized controlled trials
verfasst von
Pedro E. P. Carvalho
Thiago M. A. Veiga
Ana C. Simões e Silva
Douglas M. Gewehr
Caroline S. Dagostin
Amanda Fernandes
Guilherme Nasi
Rhanderson Cardoso
Publikationsdatum
02.01.2023
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Clinical Research in Cardiology / Ausgabe 8/2023
Print ISSN: 1861-0684
Elektronische ISSN: 1861-0692
DOI
https://doi.org/10.1007/s00392-022-02148-2

Weitere Artikel der Ausgabe 8/2023

Clinical Research in Cardiology 8/2023 Zur Ausgabe

Nach Herzinfarkt mit Typ-1-Diabetes schlechtere Karten als mit Typ 2?

29.05.2024 Herzinfarkt Nachrichten

Bei Menschen mit Typ-2-Diabetes sind die Chancen, einen Myokardinfarkt zu überleben, in den letzten 15 Jahren deutlich gestiegen – nicht jedoch bei Betroffenen mit Typ 1.

Erhöhtes Risiko fürs Herz unter Checkpointhemmer-Therapie

28.05.2024 Nebenwirkungen der Krebstherapie Nachrichten

Kardiotoxische Nebenwirkungen einer Therapie mit Immuncheckpointhemmern mögen selten sein – wenn sie aber auftreten, wird es für Patienten oft lebensgefährlich. Voruntersuchung und Monitoring sind daher obligat.

GLP-1-Agonisten können Fortschreiten diabetischer Retinopathie begünstigen

24.05.2024 Diabetische Retinopathie Nachrichten

Möglicherweise hängt es von der Art der Diabetesmedikamente ab, wie hoch das Risiko der Betroffenen ist, dass sich sehkraftgefährdende Komplikationen verschlimmern.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Kardiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.