Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Plastic Surgery 1/2023

13.07.2022 | Original Paper

An effective technique in lower eyelid reconstruction in elderly patients: analysis of postoperative results of the Tripier flap technique

verfasst von: Burkay Akduman, Murat Kara, Uğur Koçer

Erschienen in: European Journal of Plastic Surgery | Ausgabe 1/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Eyelids are unique units of the face that have functional and aesthetic properties. To maintain these functions, proper reconstruction of the periorbital structures is crucial. Tripier flap is a feasible technique to reconstruct the eyelid defect with a similar tissue. The present study aims to reveal long-term postoperative outcomes of the Tripier flap.

Methods

The patients who underwent lower eyelid reconstruction with the Tripier flap technique between November 2017 and March 2020 were retrospectively analyzed. The demographic characteristics of the patients, etiology and morphometric measurements of the defects, type of the surgery, complications, and aesthetic outcomes were evaluated.

Results

Tripier flap technique was applied in 9 of 35 patients. The mean age of the patients was 73.4. In all patients, the etiology was oncologic surgery. Basal cell carcinoma was the most common pathological diagnosis. Postoperative complications were in the early period is wound dehiscence and in late period chronic edema of the flap in another one. The average follow-up time is 19.6 months.

Conclusions

Tripier flap is an efficient technique, especially in elderly patients, excessive tissue in the upper eyelid contributes to achieving low complication rates, satisfactory long-term functional, and aesthetic results that make this technique favorable.
Level of Evidence: Level IV, therapeutic study.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Chang EI, Esmaeli B, Butler CE (2017) Eyelid reconstruction. Plast Reconstr Surg 140(5):724e–735eCrossRefPubMed Chang EI, Esmaeli B, Butler CE (2017) Eyelid reconstruction. Plast Reconstr Surg 140(5):724e–735eCrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Deprez M, Uffer S (2009) Clinicopathological features of eyelid skin tumors. A retrospective study of 5504 cases and review of literature. Am J Dermatopathol 31(3):256–62CrossRefPubMed Deprez M, Uffer S (2009) Clinicopathological features of eyelid skin tumors. A retrospective study of 5504 cases and review of literature. Am J Dermatopathol 31(3):256–62CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Kakudo N et al (2009) Clinical outcome of surgical treatment for periorbital basal cell carcinoma. Ann Plast Surg 63(5):531–535CrossRefPubMed Kakudo N et al (2009) Clinical outcome of surgical treatment for periorbital basal cell carcinoma. Ann Plast Surg 63(5):531–535CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Shi Y, Jia R, Fan X (2017) Ocular basal cell carcinoma: a brief literature review of clinical diagnosis and treatment. Onco Targets Ther 10:2483–2489CrossRefPubMedPubMedCentral Shi Y, Jia R, Fan X (2017) Ocular basal cell carcinoma: a brief literature review of clinical diagnosis and treatment. Onco Targets Ther 10:2483–2489CrossRefPubMedPubMedCentral
6.
Zurück zum Zitat Leibovitch I et al (2005) Orbital invasion by periocular basal cell carcinoma. Ophthalmology 112(4):717–723CrossRefPubMed Leibovitch I et al (2005) Orbital invasion by periocular basal cell carcinoma. Ophthalmology 112(4):717–723CrossRefPubMed
7.
8.
Zurück zum Zitat Bickle K, Bennett RG (2008) Tripier flap for medial lower eyelid reconstruction. Dermatol Surg 34(11):1545–1548PubMed Bickle K, Bennett RG (2008) Tripier flap for medial lower eyelid reconstruction. Dermatol Surg 34(11):1545–1548PubMed
9.
Zurück zum Zitat Hendriks S et al (2020) The palatal mucosal graft: the adequate posterior lamellar reconstruction in extensive full-thickness eyelid reconstruction. Ann Chir Plast Esthet 65(1):61–69CrossRefPubMed Hendriks S et al (2020) The palatal mucosal graft: the adequate posterior lamellar reconstruction in extensive full-thickness eyelid reconstruction. Ann Chir Plast Esthet 65(1):61–69CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Santos G, Goulao J (2014) One-stage reconstruction of full-thickness lower eyelid using a Tripier flap lining by a septal mucochondral graft. J Dermatolog Treat 25(5):446–447CrossRefPubMed Santos G, Goulao J (2014) One-stage reconstruction of full-thickness lower eyelid using a Tripier flap lining by a septal mucochondral graft. J Dermatolog Treat 25(5):446–447CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Trindade F, Rosa J (2008) Tripier myocutaneous flap as a versatile technique to reconstruct the lower eyelid. J Eur Acad Dermatol Venereol 22(10):1249–1250CrossRefPubMed Trindade F, Rosa J (2008) Tripier myocutaneous flap as a versatile technique to reconstruct the lower eyelid. J Eur Acad Dermatol Venereol 22(10):1249–1250CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Ozkaya Mutlu O et al (2016) Aesthetic unit-based reconstruction of periorbital defects. J Craniofac Surg 27(2):429–432CrossRefPubMed Ozkaya Mutlu O et al (2016) Aesthetic unit-based reconstruction of periorbital defects. J Craniofac Surg 27(2):429–432CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Mathijssen IM, van der Meulen JC (2010) Guidelines for reconstruction of the eyelids and canthal regions. J Plast Reconstr Aesthet Surg 63(9):1420–1433CrossRefPubMed Mathijssen IM, van der Meulen JC (2010) Guidelines for reconstruction of the eyelids and canthal regions. J Plast Reconstr Aesthet Surg 63(9):1420–1433CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Shorr N et al (2003) Upper eyelid skin grafting: an effective treatment for lagophthalmos following blepharoplasty. Plast Reconstr Surg 112(5):1444–1448CrossRefPubMed Shorr N et al (2003) Upper eyelid skin grafting: an effective treatment for lagophthalmos following blepharoplasty. Plast Reconstr Surg 112(5):1444–1448CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Kakizaki H et al (2009) Oculoplastic surgery for lower eyelid reconstruction after periocular cutaneous carcinoma. Int Ophthalmol Clin 49(4):143–155CrossRefPubMed Kakizaki H et al (2009) Oculoplastic surgery for lower eyelid reconstruction after periocular cutaneous carcinoma. Int Ophthalmol Clin 49(4):143–155CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Khan JA (1991) Sub-cilial sliding skin-muscle flap repair of anterior lamella lower eyelid defects. J Dermatol Surg Oncol 17(2):167–170CrossRefPubMed Khan JA (1991) Sub-cilial sliding skin-muscle flap repair of anterior lamella lower eyelid defects. J Dermatol Surg Oncol 17(2):167–170CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Marchac D, de Lange A, Bine-bine H (2009) A horizontal V-Y advancement lower eyelid flap. Plast Reconstr Surg 124(4):1133–1141CrossRefPubMed Marchac D, de Lange A, Bine-bine H (2009) A horizontal V-Y advancement lower eyelid flap. Plast Reconstr Surg 124(4):1133–1141CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat McGregor IA (1973) Eyelid reconstruction following subtotal resection of upper or lower lid. Br J Plast Surg 26(4):346–354CrossRefPubMed McGregor IA (1973) Eyelid reconstruction following subtotal resection of upper or lower lid. Br J Plast Surg 26(4):346–354CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Tenzel RR, Stewart WB (1978) Eyelid reconstruction by the semicircle flap technique. Ophthalmology 85(11):1164–1169CrossRefPubMed Tenzel RR, Stewart WB (1978) Eyelid reconstruction by the semicircle flap technique. Ophthalmology 85(11):1164–1169CrossRefPubMed
20.
21.
Zurück zum Zitat Weber D, Shaw S, Winslow J (2009) Traumatic eye swelling. Subconjunctival and orbital emphysema with orbital floor fracture. Ann Emerg Med 54(4):635–642CrossRefPubMed Weber D, Shaw S, Winslow J (2009) Traumatic eye swelling. Subconjunctival and orbital emphysema with orbital floor fracture. Ann Emerg Med 54(4):635–642CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Vassallo S et al (2002) Traumatic retrobulbar hemorrhage: emergent decompression by lateral canthotomy and cantholysis. J Emerg Med 22(3):251–256CrossRefPubMed Vassallo S et al (2002) Traumatic retrobulbar hemorrhage: emergent decompression by lateral canthotomy and cantholysis. J Emerg Med 22(3):251–256CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Fricke J (1829) Die Bildung neuer Augenlider (Blepharoplastik) nach Zerstörungen und dadurch hervorgebrachten Auswärtswendungen derselben. Pethes und Bessler, Hamburg Fricke J (1829) Die Bildung neuer Augenlider (Blepharoplastik) nach Zerstörungen und dadurch hervorgebrachten Auswärtswendungen derselben. Pethes und Bessler, Hamburg
24.
Zurück zum Zitat Codner MA et al (2010) Upper and lower eyelid reconstruction. Plast Reconstr Surg 126(5):231e–245eCrossRefPubMed Codner MA et al (2010) Upper and lower eyelid reconstruction. Plast Reconstr Surg 126(5):231e–245eCrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Mustarde JC (1981) Major reconstruction of the eyelids: functional and aesthetic considerations. Clin Plast Surg 8(2):227–236CrossRefPubMed Mustarde JC (1981) Major reconstruction of the eyelids: functional and aesthetic considerations. Clin Plast Surg 8(2):227–236CrossRefPubMed
27.
28.
Zurück zum Zitat McNab AA et al (2001) A prospective randomized study comparing division of the pedicle of modified hughes flaps at two or four weeks. Ophthalmic Plast Reconstr Surg 17(5):317–319CrossRefPubMed McNab AA et al (2001) A prospective randomized study comparing division of the pedicle of modified hughes flaps at two or four weeks. Ophthalmic Plast Reconstr Surg 17(5):317–319CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Marcet MM, Lau IHW, Chow SSW (2017) Avoiding the Hughes flap in lower eyelid reconstruction. Curr Opin Ophthalmol 28(5):493–498CrossRefPubMed Marcet MM, Lau IHW, Chow SSW (2017) Avoiding the Hughes flap in lower eyelid reconstruction. Curr Opin Ophthalmol 28(5):493–498CrossRefPubMed
30.
Zurück zum Zitat Hishmi AM et al (2016) Modified Hughes procedure for reconstruction of large full-thickness lower eyelid defects following tumor resection. Eur J Med Res 21(1):27CrossRefPubMedPubMedCentral Hishmi AM et al (2016) Modified Hughes procedure for reconstruction of large full-thickness lower eyelid defects following tumor resection. Eur J Med Res 21(1):27CrossRefPubMedPubMedCentral
31.
Zurück zum Zitat Rohrich RJ, Zbar RI (1999) The evolution of the Hughes tarsoconjunctival flap for the lower eyelid reconstruction. Plast Reconstr Surg 104(2):518–22, quiz 523; discussion 524-6CrossRefPubMed Rohrich RJ, Zbar RI (1999) The evolution of the Hughes tarsoconjunctival flap for the lower eyelid reconstruction. Plast Reconstr Surg 104(2):518–22, quiz 523; discussion 524-6CrossRefPubMed
32.
Zurück zum Zitat Tripier L (1889) Lambeau musculo-cutané en forme de pont. Appliqué à la restauration des paupières. Gazette Hôpitaux Paris 62:1124–1125 Tripier L (1889) Lambeau musculo-cutané en forme de pont. Appliqué à la restauration des paupières. Gazette Hôpitaux Paris 62:1124–1125
33.
Zurück zum Zitat Labbe D, Benateau H, Rigot-Jolivet M (2000) Homage to Leon Tripier. Description of the first musculocutaneous flap and current indications. Ann Chir Plast Esthet 45(1):17–23PubMed Labbe D, Benateau H, Rigot-Jolivet M (2000) Homage to Leon Tripier. Description of the first musculocutaneous flap and current indications. Ann Chir Plast Esthet 45(1):17–23PubMed
34.
Zurück zum Zitat Elliot D, Britto JA (2004) Tripier’s innervated myocutaneous flap 1889. Br J Plast Surg 57(6):543–549CrossRefPubMed Elliot D, Britto JA (2004) Tripier’s innervated myocutaneous flap 1889. Br J Plast Surg 57(6):543–549CrossRefPubMed
35.
Zurück zum Zitat Vuppalapati G, Niranjan N (2005) Islanded tripier flap—another useful variant. Br J Plast Surg 58(6):882–884CrossRefPubMed Vuppalapati G, Niranjan N (2005) Islanded tripier flap—another useful variant. Br J Plast Surg 58(6):882–884CrossRefPubMed
36.
Zurück zum Zitat Santos G, Goulão J (2014) One-stage reconstruction of full-thickness lower eyelid using a Tripier flap lining by a septal mucochondral graft. J Dermatolog Treat 25(5):446–447CrossRefPubMed Santos G, Goulão J (2014) One-stage reconstruction of full-thickness lower eyelid using a Tripier flap lining by a septal mucochondral graft. J Dermatolog Treat 25(5):446–447CrossRefPubMed
37.
Zurück zum Zitat Karimnejad K, Walen S (2016) Complications in eyelid surgery. Facial Plast Surg Clin North Am 24(2):193–203CrossRefPubMed Karimnejad K, Walen S (2016) Complications in eyelid surgery. Facial Plast Surg Clin North Am 24(2):193–203CrossRefPubMed
38.
Zurück zum Zitat Esen E, Kesiktaş E, Ozcan AA (2012) Reconstruction of lower lid with chondromucosal graft and bipedicular tripier flap: surgical technique. Turkiye Klinikleri J Ophthalmol 21:260–264 Esen E, Kesiktaş E, Ozcan AA (2012) Reconstruction of lower lid with chondromucosal graft and bipedicular tripier flap: surgical technique. Turkiye Klinikleri J Ophthalmol 21:260–264
Metadaten
Titel
An effective technique in lower eyelid reconstruction in elderly patients: analysis of postoperative results of the Tripier flap technique
verfasst von
Burkay Akduman
Murat Kara
Uğur Koçer
Publikationsdatum
13.07.2022
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Journal of Plastic Surgery / Ausgabe 1/2023
Print ISSN: 0930-343X
Elektronische ISSN: 1435-0130
DOI
https://doi.org/10.1007/s00238-022-01983-w

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2023

European Journal of Plastic Surgery 1/2023 Zur Ausgabe

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.