Skip to main content

06.05.2024 | Original Article

A system of predictive scores to evaluate the risk of multilevel noncontiguous spinal fractures in patients with traumatic cervical spine injury

verfasst von: Torphong Bunmaprasert, Anuchit Chaiamporn, Anupong Laohapoonrungsee, Wongthawat Liawrungrueang, Kanlaya Chunjai, Pichitchai Atthakomol

Erschienen in: European Spine Journal

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To develop a predictive scoring system to identify traumatic cervical spine injury patients at a high risk of having multilevel noncontiguous spinal fractures.

Methods

This 12-year retrospective observational cohort study included 588 traumatic cervical spine-injured patients. Patients were categorized into two groups: patients with multilevel noncontiguous spinal fractures and patients without this remote injury. Potential risk factors were examined using multivariable analysis to derive a predictive risk score from independent predictors. Results are presented as odds ratio with a 95% confidence interval (95% CI). The accuracy of the calculated predicted score was demonstrated by the area under the receiver operating characteristic curve (AuROC).

Results

The incidence of noncontiguous fracture among the patients was 17% (100 of 588). The independent risk factors associated with multilevel noncontiguous spinal fractures were motor weakness, intracranial injury, intrathoracic injury, and intraabdominal injury. The AuROC of the prediction score was 0.74 (95% CI 0.69, 0.80). The patients were classified into three groups, low-risk group (score< 1), moderate-risk group (score 1–2.5), and high-risk group (score≥ 3), based on the predicted risk of multilevel noncontiguous spinal fractures.

Conclusions

This tool can potentially help preventing the missed diagnosis of cervical spine injuries with multilevel noncontiguous spinal fractures. CT scans or MRI of the entire spine to investigate remote multilevel noncontiguous spinal fractures may have a role in cervical spine-injured patients who have at least one of the independent risk factors and are strongly suggested for patients with scores in the high-risk group.
Literatur
9.
Zurück zum Zitat Mathesul A, Daniel S, Chandanwale A, Bhise S (2016) Evaluation of non-contiguous spine fractures and extraspinal injuries in spine fracture patients: a prospective study. Int J Sci Study 4(38):42 Mathesul A, Daniel S, Chandanwale A, Bhise S (2016) Evaluation of non-contiguous spine fractures and extraspinal injuries in spine fracture patients: a prospective study. Int J Sci Study 4(38):42
14.
Zurück zum Zitat Miller CP, Brubacher JW, Biswas D, Lawrence BD, Whang PG, Grauer JN (2011) The incidence of noncontiguous spinal fractures and other traumatic injuries associated with cervical spine fractures: a 10-year experience at an academic medical center. Spine 36:1532–1540CrossRefPubMed Miller CP, Brubacher JW, Biswas D, Lawrence BD, Whang PG, Grauer JN (2011) The incidence of noncontiguous spinal fractures and other traumatic injuries associated with cervical spine fractures: a 10-year experience at an academic medical center. Spine 36:1532–1540CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Association ASI (2019) International standards for neurological classification of spinal cord injury. American Spinal Inury Association Association ASI (2019) International standards for neurological classification of spinal cord injury. American Spinal Inury Association
Metadaten
Titel
A system of predictive scores to evaluate the risk of multilevel noncontiguous spinal fractures in patients with traumatic cervical spine injury
verfasst von
Torphong Bunmaprasert
Anuchit Chaiamporn
Anupong Laohapoonrungsee
Wongthawat Liawrungrueang
Kanlaya Chunjai
Pichitchai Atthakomol
Publikationsdatum
06.05.2024
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Spine Journal
Print ISSN: 0940-6719
Elektronische ISSN: 1432-0932
DOI
https://doi.org/10.1007/s00586-024-08277-8

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Knie-TEP: Kein Vorteil durch antibiotikahaltigen Knochenzement

29.05.2024 Periprothetische Infektionen Nachrichten

Zur Zementierung einer Knie-TEP wird in Deutschland zu über 98% Knochenzement verwendet, der mit einem Antibiotikum beladen ist. Ob er wirklich besser ist als Zement ohne Antibiotikum, kann laut Registerdaten bezweifelt werden.

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.