Skip to main content
Erschienen in: Clinical Rheumatology 1/2006

01.02.2006 | Letter

Serum level of sFas in patients with Wegener’s granulomatosis

verfasst von: Eugene J. Kucharz, Anna T. Kotulska, Przemyslaw J. Kotyla, Magdalena M. Kopeć, Bogdan Krupnik, Robert Pieczyrak

Erschienen in: Clinical Rheumatology | Ausgabe 1/2006

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

Apoptosis is considered one of the potential mechanisms responsible for development of autoimmune phenomena. Apoptosis or programmed cell death is a highly regulated biochemical process that precisely orchestrates the orderly breakdown of the cell resulting in its death. It has been suggested that defective apoptosis may contribute to the development of autoimmune phenomena due to expansion of subpopulations of lymphocytes that are eliminated by apoptosis under physiological conditions [1]. Apoptosis is a very complex process that may be initiated by a number of signals. The signals may be internal (the mitochondrial or intrinsic pathway) or external, mediated by so-called death receptors. The death receptors belong to the tumor necrosis/nerve growth factor receptor superfamily and trigger apoptosis after binding with the appropriate ligand. The Fas or APO-1 (CD95) is one of the six currently identified death receptors. It is a cell surface protein with a molecular weight of 42–52 kDa. Triggering of Fas by its ligand results in rapid induction of apoptosis. The ligand (FasL) is expressed on the cell surface of activated T cells and is involved in regulation of T-cell and B-cell interactions, especially killing of harmful cells (e.g., virus infected). The sFas (sAPO-1) is a soluble fragment of the Fas receptors. The sFas can be determined in the serum and may be considered a marker of apoptosis [2]. …
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Kiechle FL, Zhang X (2002) Apoptosis: biochemical aspects and clinical implications. Clin Chim Acta 326:27–45 Kiechle FL, Zhang X (2002) Apoptosis: biochemical aspects and clinical implications. Clin Chim Acta 326:27–45
2.
Zurück zum Zitat Wallach D, Varfolomeev EE, Malinin ML, Goltsev YV, Kovalenko AV, Boldin MP (1999) Tumor necrosis factor receptor and Fas signaling mechanisms. Ann Rev Immunol 17:331–367 Wallach D, Varfolomeev EE, Malinin ML, Goltsev YV, Kovalenko AV, Boldin MP (1999) Tumor necrosis factor receptor and Fas signaling mechanisms. Ann Rev Immunol 17:331–367
3.
Zurück zum Zitat Gross WL, Csernok E, Trabandt A (2002) Wegener’s granulomatosis: pathogenesis. In: Ball GV, Bridges S Jr (eds) Vasculitis. Oxford University Press, Oxford, pp 340–356 Gross WL, Csernok E, Trabandt A (2002) Wegener’s granulomatosis: pathogenesis. In: Ball GV, Bridges S Jr (eds) Vasculitis. Oxford University Press, Oxford, pp 340–356
4.
Zurück zum Zitat Elkon KB (1997) Apoptosis. In: Wallace DJ, Hahn BH (eds) Dubois’ lupus erythematosus. Williams & Wilkins, Baltimore, pp 133–142 Elkon KB (1997) Apoptosis. In: Wallace DJ, Hahn BH (eds) Dubois’ lupus erythematosus. Williams & Wilkins, Baltimore, pp 133–142
5.
Zurück zum Zitat Giligan HM, Bredy B, Brady HR, Hebert MJ, Slayter HS, Xy Y, Rauch J, Shia MA, Koh JS, Levine JS (1996) Antineutrophil cytoplasmic autoantibodies interact with primary granule constituents on the surface of apoptotic neutrophils in the absence of neutrophil priming. J Exp Med 184:2231–2241 Giligan HM, Bredy B, Brady HR, Hebert MJ, Slayter HS, Xy Y, Rauch J, Shia MA, Koh JS, Levine JS (1996) Antineutrophil cytoplasmic autoantibodies interact with primary granule constituents on the surface of apoptotic neutrophils in the absence of neutrophil priming. J Exp Med 184:2231–2241
6.
Zurück zum Zitat Lorenz HM, Hieronymus T, Grunke M, Manger B, Kalden JR (1997) Differential role of IL-2 and Il-15 in the inhibition of apoptosis in short-term activated human lymphocytes. Scand J Immunol 45:660–667 Lorenz HM, Hieronymus T, Grunke M, Manger B, Kalden JR (1997) Differential role of IL-2 and Il-15 in the inhibition of apoptosis in short-term activated human lymphocytes. Scand J Immunol 45:660–667
Metadaten
Titel
Serum level of sFas in patients with Wegener’s granulomatosis
verfasst von
Eugene J. Kucharz
Anna T. Kotulska
Przemyslaw J. Kotyla
Magdalena M. Kopeć
Bogdan Krupnik
Robert Pieczyrak
Publikationsdatum
01.02.2006
Erschienen in
Clinical Rheumatology / Ausgabe 1/2006
Print ISSN: 0770-3198
Elektronische ISSN: 1434-9949
DOI
https://doi.org/10.1007/s10067-005-1160-3

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2006

Clinical Rheumatology 1/2006 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Erhebliches Risiko für Kehlkopfkrebs bei mäßiger Dysplasie

29.05.2024 Larynxkarzinom Nachrichten

Fast ein Viertel der Personen mit mäßig dysplastischen Stimmlippenläsionen entwickelt einen Kehlkopftumor. Solche Personen benötigen daher eine besonders enge ärztliche Überwachung.

Nach Herzinfarkt mit Typ-1-Diabetes schlechtere Karten als mit Typ 2?

29.05.2024 Herzinfarkt Nachrichten

Bei Menschen mit Typ-2-Diabetes sind die Chancen, einen Myokardinfarkt zu überleben, in den letzten 15 Jahren deutlich gestiegen – nicht jedoch bei Betroffenen mit Typ 1.

15% bedauern gewählte Blasenkrebs-Therapie

29.05.2024 Urothelkarzinom Nachrichten

Ob Patienten und Patientinnen mit neu diagnostiziertem Blasenkrebs ein Jahr später Bedauern über die Therapieentscheidung empfinden, wird einer Studie aus England zufolge von der Radikalität und dem Erfolg des Eingriffs beeinflusst.

Costims – das nächste heiße Ding in der Krebstherapie?

28.05.2024 Onkologische Immuntherapie Nachrichten

„Kalte“ Tumoren werden heiß – CD28-kostimulatorische Antikörper sollen dies ermöglichen. Am besten könnten diese in Kombination mit BiTEs und Checkpointhemmern wirken. Erste klinische Studien laufen bereits.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.