Der Klinikarzt 2017; 46(04): 146-152
DOI: 10.1055/s-0043-105910
Schwerpunkt
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Interventionelle Mitralklappen-Therapien

Katheterbasierte interventionelle Rekonstruktionstechniken als Option für Hochrisiko-PatientenInterventional Mitral valve Therapies – catheter-based interventional Reconstructiontechniques as Options for high risk patients
Claudia Walther
1   Kerckhoff Herzzentrum, Klinik für Kardiologie, Bad Nauheim
,
Ulrich Fischer-Rasokat
1   Kerckhoff Herzzentrum, Klinik für Kardiologie, Bad Nauheim
,
Holger Nef
2   Universität Giessen, Klinik für Kardiologie, Giessen
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
24 April 2017 (online)

In den letzten Jahren kam es zu einer enormen Entwicklung im Bereich der perkutanen Mitralklappentherapien. Insbesondere die katheterbasierten Mitralklappenrekonstruktionen haben sich als eine gut durchführbare und bei Hochrisiko-Patienten weniger invasive Therapieoption herausgestellt. Die meiste Erfahrung existiert weltweit mit dem sogenannten MitraClip System, welches sowohl in Registern als auch in randomisierten Studien sehr gute prozedurale Ergebnisse und klinische Erfolge bei Hochrisiko-Patienten nachweisen konnte. In Zentren mit großer Erfahrung wird diese Therapie bereits als Standardtherapie bei entsprechenden Patienten eingesetzt. Die anderen neueren Therapieverfahren sind vielversprechend, stehen jedoch noch am Anfang ihrer klinischen Entwicklung und müssen in Registern und Studien weiter evaluiert werden.

In recent years, there have been tremendous developments regarding percutaneous mitral valve therapies. In particular, catheter-based mitral valve reconstructions have proven to be a therapy option that is easy to carry out and less invasive for high-risk patients. Most experience around the world exists with the so-called „MitraClip“ system, which in both registries and randomized trials has demonstrated very good procedural results and clinical success in high-risk patients. In centers with a high level of experience, this therapy is already used as a standard therapy for relevant patients. The other newer therapy methods are promising, but are still at the beginning of their clinical development and must be further evaluated in registries and trials.

 
  • Literatur

  • 1 Nkomo VT, Gardin JM, Skelton TN et al Burden of valvular heart diseases: a population-based study. Lancet 2006; 368: 1005-1011
  • 2 Nickenig G, Mohr FW, Kelm M et al Konsensus der Deutschen Gesellschaft für Kardiologie- Herz- und Kreislaufforschung- und der Deutschen Gesellschaft für Thorax- Herz- und Gefäßchirurgie zur Behandlung der Mitralklappeninsuffizienz. Kardiologe 2013; 7: 76-90
  • 3 Enriquez-Sarano M, Avierinos JF, Messika-Zeitoun D et al Quantitative determinants of the outcome of asymptomatic mitral regurgitation. N Engl J Med 2005; 352: 875-883
  • 4 Vahanian A, Alfieri O, Andreotti F et al Guidelines on the management of valvular heart disease. ESC/EACTS Guidelines. Eur Heart J 2012; 33: 2451-2496
  • 5 Grasso C, Capodanno D, Tamburino C, Ohno Y. Current Status and Clinical Development of Transcatheter Approaches for Severe Mitral Regurgitation. Circ J 2015; 79: 1164-1171
  • 6 Iung B, Baron G, Butchart EG et al A prospective survey of patients with valvular heart disease in Europe: the Euro heart survey on valvular heart disease. Eur Heart J 2003; 24: 1231-1243
  • 7 Alfieri O, De Bonis M. The role of the edge-to-edge repair in the surgical treatment of mitral regurgitation. J Card Surg 2010; 25: 536-541
  • 8 Feldman T, Foster E, Glower DD et al EVEREST II Investigators. Percutaneous repair or surgery for mitral regurgitation. N Engl J Med 2011; 364: 1395-1406
  • 9 Schillinger W, Hunlich M, Baldus S et al Acute outcomes after MitraClip therapy in highly aged patients: results from the German TRAnscatheter Mitral valve Interventions (TRAMI) Registry. EuroIntervention 2013; 9: 84-90
  • 10 Attizzani GF, Ohno Y, Capodanno D et al Extended use of percutaneous edge-to-edge mitral valve repair beyond EVEREST (Endovascular Valve Edge-to-Edge Repair) criteria: 30-day and 12-month clinical and echocardiographic outcomes from the GRASP (Getting Reduction of Mitral Insufficiency by Percutaneous Clip Implantation) registry. JACC Cardiovasc Interv 2015; 8: 74-82
  • 11 Schueler R, Öztürk C, Wedekind JA et al Persistence of iatrogenic atrial septal defect after interventional mitral valve repair with the MitraClip system: a note of caution. JACC Cardiovasc Interv 2015; 8: 450-459
  • 12 Siminiak T, Wu JD, Haude M et al Treatment of functional mitral regurgitation by percutaneous annuloplasty: results of the TITAN Trial. Eur J Heart Fail 2012; 14: 931-938
  • 13 Lipiecki J, Siminiak T, Sievert H et al for the TITAN II Investigators Coronary sinus-based percutaneous annuloplasty as treatment for functional mitral regurgitation: the TITAN II trial. Open Heart 2016; 3
  • 14 Mandinov L, Asch FM, Grube E. Mitralign Percutaneous Annuloplasty System For The Treatment Of Functional Mitral Regurgitation. European Cardiology 2010; 6: 67-70
  • 15 Maisano F, Taramasso M, Nickening G et al Cardioband, a transcatheter surgical-like direct mitral valve annuloplasty system: early results of the feasibility trial. Eur Heart J 2016; 37: 817-825
  • 16 Nickenig G, Hammerstingl C, Schueler R et al Transcatheter Mitral Annuloplasty in Chronic Functional Mitral Regurgitation. 6-Month Results With the Cardioband Percutaneous Mitral Repair System. J Am Coll Cardiol Intv 2016; 9: 2039-2047