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Erschienen in: Clinical Research in Cardiology 5/2011

01.05.2011 | Original Paper

Incidence and distribution of occluded culprit arteries and impact of coronary collaterals on outcome in patients with non-ST-segment elevation myocardial infarction and early invasive treatment strategy

verfasst von: Philipp Bahrmann, Justus Rach, Steffen Desch, Gerhard C. Schuler, Holger Thiele

Erschienen in: Clinical Research in Cardiology | Ausgabe 5/2011

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Abstract

Background

It is assumed that patients with non-ST-elevation myocardial infarctions (NSTEMI) showing an infero- or posterolateral occluded culprit artery (OCA) during diagnostic angiography frequently elude standard 12-lead electrocardiogram diagnosis. In addition, coronary collaterals may have beneficial effects in patients with OCA.

Methods

We examined 448 consecutive NSTEMI patients within 72 h of symptom onset. All patients underwent early invasive angiography plus optimal medical therapy. We compared clinical characteristics and 30-days/6-month major adverse cardiovascular events (MACE) between patients with OCA and non-OCA. The secondary objective was to investigate the effect of angiographically visible coronary collaterals on 6-month MACE in patients with OCA.

Results

The angiograms revealed OCA in 130 (29%) of 448 patients. Patients with OCA showed more often infero- or posterolateral lesions (75 vs. 53%, p < 0.001) and more collaterals (57 vs. 8%, p < 0.001) compared with those with non-OCA. Patients with OCA had larger infarcts (peak CK-MB 2.1 ± 2.3 vs. 1.2 ± 1.1 μmol/L/s, p < 0.001), lower left ventricular ejection fraction (42 ± 21 vs. 48 ± 20%, p = 0.01), were more often revascularized (89 vs. 78%, p = 0.005), and had higher risk-adjusted 6-month MACE largely driven by its association with non-fatal reinfarctions (HR 2.16, 95% CI 1.04–4.50, p = 0.04). Patients with OCA and angiographically absent collaterals had significantly higher risk-adjusted 6-month MACE than those with OCA and angiographically visible collaterals (HR 1.96, 95% CI 1.02–3.76, p = 0.04).

Conclusions

Approximately one-fourth of patients with NSTEMI revealed OCA that was more frequently found in coronary arteries supplying the infero- or posterolateral myocardium. Patients with OCA had larger infarcts and more non-fatal reinfarctions than patients with non-OCA. Well-developed collaterals may limit the myocardial damage in these patients.
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Metadaten
Titel
Incidence and distribution of occluded culprit arteries and impact of coronary collaterals on outcome in patients with non-ST-segment elevation myocardial infarction and early invasive treatment strategy
verfasst von
Philipp Bahrmann
Justus Rach
Steffen Desch
Gerhard C. Schuler
Holger Thiele
Publikationsdatum
01.05.2011
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Clinical Research in Cardiology / Ausgabe 5/2011
Print ISSN: 1861-0684
Elektronische ISSN: 1861-0692
DOI
https://doi.org/10.1007/s00392-010-0269-9

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Ein signifikanter Anteil der Fälle von plötzlichem Herztod ist genetisch bedingt. Um ihre Verwandten vor diesem Schicksal zu bewahren, sollten jüngere Personen, die plötzlich unerwartet versterben, ausnahmslos einer Autopsie unterzogen werden.

Hirnblutung unter DOAK und VKA ähnlich bedrohlich

17.05.2024 Direkte orale Antikoagulanzien Nachrichten

Kommt es zu einer nichttraumatischen Hirnblutung, spielt es keine große Rolle, ob die Betroffenen zuvor direkt wirksame orale Antikoagulanzien oder Marcumar bekommen haben: Die Prognose ist ähnlich schlecht.

Schlechtere Vorhofflimmern-Prognose bei kleinem linken Ventrikel

17.05.2024 Vorhofflimmern Nachrichten

Nicht nur ein vergrößerter, sondern auch ein kleiner linker Ventrikel ist bei Vorhofflimmern mit einer erhöhten Komplikationsrate assoziiert. Der Zusammenhang besteht nach Daten aus China unabhängig von anderen Risikofaktoren.

Semaglutid bei Herzinsuffizienz: Wie erklärt sich die Wirksamkeit?

17.05.2024 Herzinsuffizienz Nachrichten

Bei adipösen Patienten mit Herzinsuffizienz des HFpEF-Phänotyps ist Semaglutid von symptomatischem Nutzen. Resultiert dieser Benefit allein aus der Gewichtsreduktion oder auch aus spezifischen Effekten auf die Herzinsuffizienz-Pathogenese? Eine neue Analyse gibt Aufschluss.

Update Kardiologie

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