Skip to main content
Erschienen in: Current Anesthesiology Reports 3/2021

17.07.2021 | Airway Management (LC Berkow, Section Editor)

“Pick Up a Knife, Save a Life”: Emergency Front-of-Neck Airway for the Non-Surgeon Clinician

verfasst von: Alexa Lynn Grudzinski, Alden Morgan, Laura Virginia Duggan

Erschienen in: Current Anesthesiology Reports | Ausgabe 3/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose of Review

Proficiency obtaining an emergency front-of-neck airway (eFONA) is a requirement of all advanced airway managers. The aim of this review is to discuss a single, ideal eFONA technique for non-surgeon clinicians faced with “can’t ventilate, can’t oxygenate” (CVCO) scenarios. We intend to identify potential pitfalls of the suggested technique and to provide practical strategies to optimize procedure success in crisis.

Recent Findings

Identification of the cricothyroid membrane via solely external palpation has been shown to be unreliable, particularly in the obese and in females irrespective of BMI.

Summary

For non-surgeon clinicians faced with a CVCO crisis, the vertical incision scalpel-finger-bougie technique is recommended in all adult patients. Airway managers should recognize the potential for a CVCO trajectory with the recognition of two cognitive “trigger events”: the absence of waveform capnography and hypoxia. Optimization of human factors is an essential component of safe care in any airway emergency.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Langvad S, Hyldmo PK, Nakstad AR, Vist GE, Sandberg M. Emergency cricothyrotomy - a systematic review. Scand J Trauma Resusc Emerg Med. 2013;21:1–14.CrossRef Langvad S, Hyldmo PK, Nakstad AR, Vist GE, Sandberg M. Emergency cricothyrotomy - a systematic review. Scand J Trauma Resusc Emerg Med. 2013;21:1–14.CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Joffe AM, Aziz MF, Posner KL, Duggan LV, Mincer SL, Domino KB. Management of difficult tracheal intubation: a closed claims analysis. Anesthesiology. 2020;131:818–29.CrossRef Joffe AM, Aziz MF, Posner KL, Duggan LV, Mincer SL, Domino KB. Management of difficult tracheal intubation: a closed claims analysis. Anesthesiology. 2020;131:818–29.CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Incident C, Framework A. Key features of effective recommended actions © 2012. 2012; Incident C, Framework A. Key features of effective recommended actions © 2012. 2012;
5.
Zurück zum Zitat Frost EAM. Tracing the tracheostomy. Ann Otol Rhinol Laryngol. 1976;85:618–24.CrossRef Frost EAM. Tracing the tracheostomy. Ann Otol Rhinol Laryngol. 1976;85:618–24.CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Jackson C. High tracheostomy and other errors: the chief cause of chronic laryngeal stenosis. Surg Gynecol Obstet. 1921;32:392–8. Jackson C. High tracheostomy and other errors: the chief cause of chronic laryngeal stenosis. Surg Gynecol Obstet. 1921;32:392–8.
7.
Zurück zum Zitat Bennett JDC. High tracheostomy and other errors - revisited. J Laryngol Otol. 1996;110:1003–7.CrossRef Bennett JDC. High tracheostomy and other errors - revisited. J Laryngol Otol. 1996;110:1003–7.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Duggan LV, Lockhart SL, Cook TM, O’Sullivan EP, Dare T, Baker PA. The Airway App: exploring the role of smartphone technology to capture emergency front-of-neck airway experiences internationally. Anaesthesia. 2018;73:703–10.CrossRef Duggan LV, Lockhart SL, Cook TM, O’Sullivan EP, Dare T, Baker PA. The Airway App: exploring the role of smartphone technology to capture emergency front-of-neck airway experiences internationally. Anaesthesia. 2018;73:703–10.CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Kristensen MS, Teoh WH, Rudolph SS. Ultrasonographic identification of the cricothyroid membrane: Best evidence, techniques, and clinical impact. Br J Anaesth. 2016;117:i39–48.CrossRef Kristensen MS, Teoh WH, Rudolph SS. Ultrasonographic identification of the cricothyroid membrane: Best evidence, techniques, and clinical impact. Br J Anaesth. 2016;117:i39–48.CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Campbell M, Shanahan H, Ash S, Royds J, Husarova V, McCaul C. The accuracy of locating the cricothyroid membrane by palpation - an intergender study. BMC Anesthesiol. 2014;14:1–6.CrossRef Campbell M, Shanahan H, Ash S, Royds J, Husarova V, McCaul C. The accuracy of locating the cricothyroid membrane by palpation - an intergender study. BMC Anesthesiol. 2014;14:1–6.CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Schouela N, Woo MY, Pan A, Cheung WJ, Perry JJ. Perceived versus actual cricothyroid membrane landmarking accuracy by emergency medicine residents and staff physicians. Can J Emerg Med. 2020;22:523–7.CrossRef Schouela N, Woo MY, Pan A, Cheung WJ, Perry JJ. Perceived versus actual cricothyroid membrane landmarking accuracy by emergency medicine residents and staff physicians. Can J Emerg Med. 2020;22:523–7.CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Aslani A, Ng SC, Hurley M, McCarthy KF, McNicholas M, McCaul CL. Accuracy of identification of the cricothyroid membrane in female subjects using palpation: an observational study. Anesth Analg. 2012;114:987–92.CrossRef Aslani A, Ng SC, Hurley M, McCarthy KF, McNicholas M, McCaul CL. Accuracy of identification of the cricothyroid membrane in female subjects using palpation: an observational study. Anesth Analg. 2012;114:987–92.CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Lamb A, Zhang J, Hung O, Flemming B, Mullen T, Bissell MB, et al. Exactitude du repérage de la membrane cricothyroïdienne par des stagiaires et des patrons en anesthésie dans un établissement canadien. Can J Anesth. 2015;62:495–503.CrossRef Lamb A, Zhang J, Hung O, Flemming B, Mullen T, Bissell MB, et al. Exactitude du repérage de la membrane cricothyroïdienne par des stagiaires et des patrons en anesthésie dans un établissement canadien. Can J Anesth. 2015;62:495–503.CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Bair AE, Chima R. The inaccuracy of using landmark techniques for cricothyroid membrane identification: a comparison of three techniques. Acad Emerg Med. 2015;22:908–14.CrossRef Bair AE, Chima R. The inaccuracy of using landmark techniques for cricothyroid membrane identification: a comparison of three techniques. Acad Emerg Med. 2015;22:908–14.CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Hiller KN, Karni RJ, Cai C, Holcomb JB, Hagberg CA. Comparaison des taux de réussite des anesthésistes et des chirurgiens de trauma dans l’utilisation de la palpation pour identifier la membrane cricothyroïdienne chez des patientes: une étude observationnelle prospective. Can J Anesth. 2016;63:807–17.CrossRef Hiller KN, Karni RJ, Cai C, Holcomb JB, Hagberg CA. Comparaison des taux de réussite des anesthésistes et des chirurgiens de trauma dans l’utilisation de la palpation pour identifier la membrane cricothyroïdienne chez des patientes: une étude observationnelle prospective. Can J Anesth. 2016;63:807–17.CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Frerk C, Mitchell VS, McNarry AF, Mendonca C, Bhagrath R, Patel A, et al. Difficult Airway Society 2015 guidelines for management of unanticipated difficult intubation in adults. Br J Anaesth. 2015;115:827–48.CrossRef Frerk C, Mitchell VS, McNarry AF, Mendonca C, Bhagrath R, Patel A, et al. Difficult Airway Society 2015 guidelines for management of unanticipated difficult intubation in adults. Br J Anaesth. 2015;115:827–48.CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Law JA. Incapables de localiser la membrane cricothyroïdienne par palpation: si nous n’y parvenons pas et les chirurgiens non plus, que faire alors en cas de voies aériennes chirurgicales d’urgence? Can J Anesth. 2016;63:791–6.CrossRef Law JA. Incapables de localiser la membrane cricothyroïdienne par palpation: si nous n’y parvenons pas et les chirurgiens non plus, que faire alors en cas de voies aériennes chirurgicales d’urgence? Can J Anesth. 2016;63:791–6.CrossRef
20.
Zurück zum Zitat DeVore EK, Redmann A, Howell R, Khosla S. Best practices for emergency surgical airway: a systematic review. Laryngoscope Investig Otolaryngol. 2019;4:602–8.CrossRef DeVore EK, Redmann A, Howell R, Khosla S. Best practices for emergency surgical airway: a systematic review. Laryngoscope Investig Otolaryngol. 2019;4:602–8.CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Duggan LV, Ballantyne Scott B, Law JA, Morris IR, Murphy MF, Griesdale DE. Transtracheal jet ventilation in the “can’t intubate can’t oxygenate” emergency: a systematic review. Br J Anaesth. 2016;117:i28–38.CrossRef Duggan LV, Ballantyne Scott B, Law JA, Morris IR, Murphy MF, Griesdale DE. Transtracheal jet ventilation in the “can’t intubate can’t oxygenate” emergency: a systematic review. Br J Anaesth. 2016;117:i28–38.CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Peterson GN, Domino KB, Caplan RA, Posner KL, Lorri LA, Cheney FW. Management of the difficult airway. Anesthesiology. 2005;103:33–9.CrossRef Peterson GN, Domino KB, Caplan RA, Posner KL, Lorri LA, Cheney FW. Management of the difficult airway. Anesthesiology. 2005;103:33–9.CrossRef
23.
Zurück zum Zitat ASA Task Force on management of the difficult airway. Practice Guidelines for Management of the Difficult Airway. Anesthesiology. 1993;78:597–602.CrossRef ASA Task Force on management of the difficult airway. Practice Guidelines for Management of the Difficult Airway. Anesthesiology. 1993;78:597–602.CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Stiegler MP, Neelankavil JP, Canales C, Dhillon A. Cognitive errors detected in anaesthesiology: a literature review and pilot study. Br J Anaesth. 2012;108:229–35.CrossRef Stiegler MP, Neelankavil JP, Canales C, Dhillon A. Cognitive errors detected in anaesthesiology: a literature review and pilot study. Br J Anaesth. 2012;108:229–35.CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Stiegler MP, Tung A. Cognitive processes in anesthesiology decision making. Anesthesiology. 2014;120:204–17.CrossRef Stiegler MP, Tung A. Cognitive processes in anesthesiology decision making. Anesthesiology. 2014;120:204–17.CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Sigurd B, May AB. Council of Europe, General A, Policy F, April I, et al. Effects of combat stress on performance. Vis Res. 2016;1:1–13. Sigurd B, May AB. Council of Europe, General A, Policy F, April I, et al. Effects of combat stress on performance. Vis Res. 2016;1:1–13.
27.
Zurück zum Zitat Cook TM, Woodall N, Frerk C. Major complications of airway management in the UK: Results of the Fourth National Audit Project of the Royal College of Anaesthetists and the Difficult Airway Society. Part 1: Anaesthesia. Br J Anaesth. 2011;106(5):617–631. https://doi.org/10.1093/bja/aer058. Cook TM, Woodall N, Frerk C. Major complications of airway management in the UK: Results of the Fourth National Audit Project of the Royal College of Anaesthetists and the Difficult Airway Society. Part 1: Anaesthesia. Br J Anaesth. 2011;106(5):617–631. https://​doi.​org/​10.​1093/​bja/​aer058.
28.
Zurück zum Zitat Kras J. Crisis resource management. Anesth. Complicat. Dent. Off. 2015. Kras J. Crisis resource management. Anesth. Complicat. Dent. Off. 2015.
Metadaten
Titel
“Pick Up a Knife, Save a Life”: Emergency Front-of-Neck Airway for the Non-Surgeon Clinician
verfasst von
Alexa Lynn Grudzinski
Alden Morgan
Laura Virginia Duggan
Publikationsdatum
17.07.2021
Verlag
Springer US
Erschienen in
Current Anesthesiology Reports / Ausgabe 3/2021
Elektronische ISSN: 2167-6275
DOI
https://doi.org/10.1007/s40140-021-00473-2

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2021

Current Anesthesiology Reports 3/2021 Zur Ausgabe

Obstetric Anesthesia (LR Leffert, Section Editor)

Update on Non-neuraxial Labor Analgesia

Neuroanesthesia (D Sharma, Section Editor)

Ketamine in Modern Neuroanesthesia Practice

Neuroanesthesia (D Sharma, Section Editor)

Enhanced Recovery After Neurosurgery

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Delir bei kritisch Kranken – Antipsychotika versus Placebo

16.05.2024 Delir Nachrichten

Um die Langzeitfolgen eines Delirs bei kritisch Kranken zu mildern, wird vielerorts auf eine Akuttherapie mit Antipsychotika gesetzt. Eine US-amerikanische Forschungsgruppe äußert jetzt erhebliche Vorbehalte gegen dieses Vorgehen. Denn es gibt neue Daten zum Langzeiteffekt von Haloperidol bzw. Ziprasidon versus Placebo.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

Update AINS

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.