Summary
The pathogenesis of local skin necroses after intramuscular injection of various drugs such as phenylbutazone (Embolia cutis medicamentosa, Nicolau's syndrome) is not clear. In an attempt to simulate this clinical feature experiments were performed on the rabbit ear lobe.
A 20% phenylbutazone solution was injected paraarterial, intraarterial and paraarterial after perforation of the vessel. The drug produced a violent inflammation with all kinds of application. The local inflammation induced by paraarterial injection resulted in a fine scarring. Both other kinds of application produced necroses or even perforations. The histological examinations in these cases revealed massive destructions of the inner arterial wall. In control-experiments necroses or perforations were never observed. From these data the following conclusions on the etiology of Nicolau's syndrome can be drawn: Phenylbutazone injected into the vascular or perivascular tissue causes an obligatory inflammation. After lesion of an artery complete destruction of the vessel followed by necrosis of the skin may occur. It seems obvious that this secondary effect can not completely be avoided.
Zusammenfassung
Die Pathogenese lokaler Hautnekrosen nach intramuskulärer Injektion bestimmter Medikamente wie z. B. Phenylbutazon (Embolia cutis medicamentosa, Nicolau Syndrom) ist nicht geklärt. Deshalb wurde der Versuch unternommen, das Krankheitsbild anhand eines tierexperimentellen Modells zu simulieren. Die Versuche wurden am Kaninchenohr durchgeführt. Eine handelsübliche 20%ige Phenylbutazon-Lösung wurde paraarteriell, intraarteriell und paraarteriell nach Perforation des Gefäßes injiziert. Bei allen Applikationsformen kam es zu einer schweren Entzündung. Bei paraarterieller Injektion führte diese Entzündung zu geringer Narbenbildung. Nach Verletzung der Arterie kam es in allen Fällen zu Nekrosen, teilweise auch Perforationen. Die histologischen Untersuchungen zeigten schwere, von den inneren Gefäßschichten ausgehende Zerstörungen des Gefäßes. In den entsprechenden Kontrolluntersuchungen konnten weder Gefäßnekrosen noch Perforationen beobachtet werden. Aus diesen Ergebnissen kann man für die Pathogenese des Nicolau-Syndroms folgern: Phenylbutazon verursacht in den Gefäßen und im Gefäßen und in Gefäßbindegewebe eine obligate Entzündung. Nach akzidenteller Verletzung einer Arterie kann es zu ausgedehnten Gefäßzerstörungen mit daraus resultierenden peripheren Hautnekrosen kommen. Die völlige Vermeidung derartiger Zwischenfälle erscheint daher nicht möglich.
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References
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Brachtel, R., Meinertz, T. Local skin necroses after intramuscular injection — experimental animal studies —. Arch. Derm. Res. 258, 281–288 (1977). https://doi.org/10.1007/BF00561131
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00561131